Annons

Kinneviks vd: Därför satsar vi 443 miljoner på en bokningssajt

Georgi Ganev, Kinneviks vd, tillträdde i januari i år.
Georgi Ganev, Kinneviks vd, tillträdde i januari i år. Foto: Martina Huber
Kinnevik investerar nästan en halv miljard kronor i Goeuro. Vd:n Georgi Ganev tror att den tyska bokningssajten har en chans mot självaste Google. ”Det här är ett fantastiskt tillväxtcase”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den tyska bokningssajten Goeuro (uttalas ”Go Euro”) tar in 1,4 miljarder kronor i en jätterunda som leds av svenska Kinnevik och Temasek med bas i Singapore.

Kinneviks investering uppgår 443 miljoner kronor, vilket gör det investmentbolaget största onoterade affär hittills under 2018.

”Det Goeuro gör är att utmana den befintliga transportsektorn genom att erbjuda en tjänst som är bättre för konsumenten”‚ säger Georgi Ganev, Kinneviks vd, till Di Digital.

”Det ligger i Kinneviks DNA att backa utmanare. Det går tillbaka till Tele2, TV3 och MTG när Kinnevik utmanade det rådande monopolet.”

Goeuro är en bokningssajt där resenärer kan välja mellan buss, tåg och flyg i Europa. Omkring 800 transportföretag är länkade till plattformen, som sägs locka 20 miljoner besökare varje månad.

Läs mer: Kinnevik investerar i matsvinnsbolaget Karma

Tidigare har bland andra det amerikanska riskkapitalbolaget Kleiner Perkins investerat i Goeuro, som har sin bas i Berlin. Det har även Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico gjort.

Det är just kombinationen av olika transportmedel som särskiljer bolaget, menar Georgi Ganev.

”Om du är invånare i ett land och pendlar mellan två städer varje dag kanske du vet din resväg. Men om du är förstagångsresenär mellan två platser inom ett land eller mellan olika länder hänvisar man ofta konsumenten till flyg. Med Goeuro öppnar man upp hela paletten.”

Hur ska Goeuro använda kapitalet?

”Vi vill att det här bolaget ska bli den ledande aktören inom resor. De har ett sådant erbjudande, och goda möjligheter att bli det. Att växa så kraftfullt som Goeuro gör kräver kapital, både för att expandera organisationen men också för att tillväxten i sig kostar pengar.”

Det går att jämföra detta med Spotify

Goeuro räknar på sin tillväxt på samma sätt som exempelvis Spotify.

Att ta in en ny kund, antingen organiskt eller via marknadsföring, kostar mindre än vad bolaget väntar sig tjäna på samma kund över tid. Därför anser man att det är logiskt att expandera i stället för att fokusera på att gå med vinst.

Läs mer: Zalandoraset: Cristina Stenbeck sålde i tid

Hittills har Goeruo tagit in omkring 2,7 miljarder kronor (300 miljoner dollar) i riskkapital. Bolaget kommunicerar inga siffror kring omsättning eller tillväxt.

”Vi ser att det här är ett fantastiskt tillväxtcase. De har haft hög tillväxt sedan starten. Jag får hänvisa till bolaget för mer detaljerade siffror”, säger Georgi Ganev.

Google har länge försökt etablera sig inom resor. Varför tror ni att Goeuro kan lyckas med konkurrens från stora aktörer?

”Det är en relevant fråga, men de gör inte riktigt samma sak. Goeuro har länkat samman 800 transportföretag och riktat in sig på marktransporter. Där har vi ett stort försprång. För det andra tror vi att man lyckas mot stora spelare som Google, Amazon och andra genom att vara nischad och tydlig med sitt erbjudande. Det går att jämföra detta med Spotify och deras konkurrenter Apple Music eller Youtube Music. För Goeuro gäller det att jobba stenhårt med produkten, att skapa en bättre upplevelse när man planerar sin resa. Det är det som gör Goeuro unikt.”

Resesektorn är superintressant för den är stor och i förändring

Affären är Kinneviks andra på kort tid inom resesektorn. I oktober meddelade Travelperk, en plattform för företagsresor, att Kinnevik hade lett en investeringsrunda i bolaget på nära 400 miljoner kronor.

”Vi ser att resesektorn är väldigt stor. Investeringen i Travelperk kompletterar Goeuro-affären väl. Travelperk jobbar mot företagskunder och förenklar processen kring affärsresor med bokning, attestflöden och rapportering. Goeuro är en konsumentplattform, med den unika fördelen att man länkar ihop de här transportföretagen.”

Kan vi vänta oss fler investeringar i resesektorn?

”Resesektorn är superintressant för den är stor och i förändring. Jag kan inte kommentera om vi kommer att göra ytterligare investeringar där. Men inom just e-handel och marknadsplatser är den här typen av lösningar superintressanta.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies