Annons

Kinneviks vd om Zalandos vinstvarning: ”Inte förvånande”

Georgi Ganev, vd Kinnevik
Georgi Ganev, vd Kinnevik Foto: Martina Huber
Kinneviksägda Zalando vinstvarnar. Sommaren har blivit en plåga för tyska e-handelsbolaget och även hösten kan bli mörk. Trots det ser Kinneviks vd Georgi Ganev ljust på framtiden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under tisdagsmorgonen gick tyska e-handelsjätten Zalando, med Kinnevik som storägare, ut med en vinstvarning. Det varma vädret och den långa sommaren innebär att shoppingen inte kommit igång som önskat.

Läs mer: Tyska e-handelsjätten vinstvarnar: Varma sommaren en plåga 

Kinnevik är storägare i Zalando med sitt innehav på 32 procent, ett motsvarande värde på omkring 39 miljarder kronor. 

Bolagets vd Georgi Ganev säger till Di Digital att Kinnevik fortfarande har stort tillit till Zalando och varken synen på investeringen eller bolagets strategi har ändrats på grund av vinstvarningen.

”Som huvudägare i Zalando vill jag säga att vi har fullt förtroende för ledningens strategi och deras sett att leverera efter den. Kommentarer kring resultatet i ett enskilt kvartal, det låter jag ledningen för Zalando sköta”, säger han.

Tillväxten för intäkterna och det justerade rörelseresultatet påverkas negativt. Enligt Zalandos nya beräkning kommer intäktstillväxten för helåret 2018 hamna i ”den nedre delen” av intervallet 20-25 procent, tidigare pratade bolaget om ”nedre halvan” av samma intervall.

Det justerade rörelseresultatet väntas nu hamna på 150-190 miljoner euro, jämfört mot tidigare projektion på 220-270 miljoner euro. Enligt Bloomberg väntades en rörelsevinst på 199 miljoner euro för helåret.

Men vinstvarningen och de nya beräkningarna var ingenting förvånande för Kinnevik. 

”Vi, precis som alla andra, har läst tidigare kommunikation från bolaget om att sommaren påverkar hela sektorn och även Zalando, så det var inte förvånande. Sedan har ju vi representanter för Kinnevik som sitter i bolagets styrelse som jobbar närmare med ledningen. Men återigen, vi har stort förtroende för både strategin och sättet de levererar på. Ett enskilt kvartal förändrar inte vår syn på bolaget”, säger vd Georgi Ganev.

Även inför hösten och vintern ser det dystrare ut för Zalando. Den långa sommaren göra att kollektionerna inte riktigt säljer i den takt man önskar, meddelar bolaget under tisdagsmorgonen. Även det är en orsak till de lägre förväntningarna.

Finns det något i Zalandos strategi som man kanske måste skruva på inför framtiden?

”Taktiska utspel får ledningen göra. Vi ser till de större trenderna att allt fler väljer att shoppa online, vi har den här megatrenden från offlinekanaler till onlinetrender. Vi vet också att företaget har en föredömlig förmåga att leverera på den strategi de stakat ut och vi tror på den.”

Det låter som att du ser ljust på framtiden för Zalando?

”Ja, vi tror fortsättningsvis att Zalando är en väldigt, väldigt stark investering.”

Klockan 09:15 på tisdagsmorgonen hade Zalando fallit med 19,8 procent och handlades för 33,60 euro.

Strax efter klockan 10 hade även Kinneviks B-aktie fallit med 6,95 procent och handlades för 269 kronor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer