Under tisdagen föll domen mot storbloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson. Hon fälldes av Patent- och marknadsdomstolen på två av tre punkter för otydlig marknadsföring. I inlägget som hon frias för var reklammärkningen ("sponsored post") placerad i början av inlägget vilket enligt domslutet är tillräckligt tydligt.
Fallet beskrivs inför domen som historiskt av KO:s processråd, eftersom det är första gången en influencers reklamhantering prövas i en svensk domstol. Men vad kan konsekvenserna av domen bli?
Läs mer: Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk
Inom annonsbranschen har det funnits en diskussion kring vilka ord som bör betraktas som giltiga i marknadsföringssammanhang för att märka ut reklammaterial.
Patent- och marknadsdomstolens beslut att godta uttrycket ”sponsored post” som Kissie använde sig av i ett av fallen välkomnas av Tobias Eltell, jurist hos intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
”Det finns aktörer som hävdar att vi uteslutande ska använda oss av uttrycken 'reklam' och 'annons', och att det får räcka. Att vi får tvinga ner branschen i de här begreppen”, säger han till Di Digital.
Men Sveriges Annonsörer vänder sig mot att endast de två begreppen ska märka ut influencers marknadsföring.
Tobias Eltell säger att det är utformningen av reklammärkningen som är centralt, snarare än vilka ord som används.
”Viktigast är att det omedelbart framgår att det rör sig om reklam, att märkningen placeras högt upp, är hyfsat stor och att det tydligt skiljer sig från redaktionellt innehåll.”
Konsumentverket och branschorganisationer så som Svenska Annonsörer har redan riktlinjer för hur annonsörer och influencers ska tänka vid marknadsföring. De sistnämndas revideras i nuläget och kommer att påverkas av Kissies dom. Exakt hur är dock för tidigt att säga, enligt Tobias Eltell.
Ett antal branschprofiler har under tisdagen kritiserat domen i Resumé. De anser att mellanhanden kom lindrigt undan – i det här fallet influencernätverket Tourn. Tobias Eltell instämmer i detta och kritiserar även utfallet för annonsören Pantaluren, som inte stämdes i målet.
"De har primäransvaret, det kommer man inte ifrån. Det är konstigt att annonsörerna inte har fått ta någon smäll", konstaterar han.