Hoppa till innehållet

Kissies dom överraskar: "Konstigt att inte annonsörerna tar smällen”

Domen mot bloggaren Kissie kommer att leda till strängare och tydligare riktlinjer för marknadsföring i sociala medier. Det konstaterar Svenska Annonsörers jurist Tobias Eltell. ”Reklamlandskapet är i förändring”, säger han till Di Digital.

Den fällda bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och Svenska Annonsörers jurist Tobias Eltell.
Den fällda bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och Svenska Annonsörers jurist Tobias Eltell.Foto: TT/Anna Rut Fridholm

Under tisdagen föll domen mot storbloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson. Hon fälldes av Patent- och marknadsdomstolen på två av tre punkter för otydlig marknadsföring. I inlägget som hon frias för var reklammärkningen ("sponsored post") placerad i början av inlägget vilket enligt domslutet är tillräckligt tydligt.

Fallet beskrivs inför domen som historiskt av KO:s processråd, eftersom det är första gången en influencers reklamhantering prövas i en svensk domstol. Men vad kan konsekvenserna av domen bli?

Läs mer: Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk

Inom annonsbranschen har det funnits en diskussion kring vilka ord som bör betraktas som giltiga i marknadsföringssammanhang för att märka ut reklammaterial.

Patent- och marknadsdomstolens beslut att godta uttrycket ”sponsored post” som Kissie använde sig av i ett av fallen välkomnas av Tobias Eltell, jurist hos intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

”Det finns aktörer som hävdar att vi uteslutande ska använda oss av uttrycken 'reklam' och 'annons', och att det får räcka. Att vi får tvinga ner branschen i de här begreppen”, säger han till Di Digital.

Men Sveriges Annonsörer vänder sig mot att endast de två begreppen ska märka ut influencers marknadsföring. 

Tobias Eltell säger att det är utformningen av reklammärkningen som är centralt, snarare än vilka ord som används. 

”Viktigast är att det omedelbart framgår att det rör sig om reklam, att märkningen placeras högt upp, är hyfsat stor och att det tydligt skiljer sig från redaktionellt innehåll.”

Konsumentverket och branschorganisationer så som Svenska Annonsörer har redan riktlinjer för hur annonsörer och influencers ska tänka vid marknadsföring. De sistnämndas revideras i nuläget och kommer att påverkas av Kissies dom. Exakt hur är dock för tidigt att säga, enligt Tobias Eltell.

Ett antal branschprofiler har under tisdagen kritiserat domen i Resumé. De anser att mellanhanden kom lindrigt undan – i det här fallet influencernätverket Tourn. Tobias Eltell instämmer i detta och kritiserar även utfallet för annonsören Pantaluren, som inte stämdes i målet.

"De har primäransvaret, det kommer man inte ifrån. Det är konstigt att annonsörerna inte har fått ta någon smäll", konstaterar han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera