Hoppa till innehållet

Kit styckar verksamheten – tekniken får ett eget bolag

Mediebolaget med riskkapital från Bonnier Ventures i ryggen styckar bolaget i två delar.

Peder Bonnier är en av Kits grundare.
Peder Bonnier är en av Kits grundare.Foto: Peter Jönsson

För tre år sedan lanserades Kit, ett mediehus som skulle hämta trafik och inspiration i kanaler som Twitter och Facebook. 

Tidigt började man utveckla publiceringsverktyg Story Engine, som även använts av företagskunder som vill nå ut på nya digitala sätt. Parallelt med det har Kit syssellsatt ett team med journalister som publicerar redaktionellt material.

Nu styckar Kit affären i två. Peder Bonnier, Kits vd, blir chef för teknikplattformen medan Linda Öhrn Lernström blir vd före mediebolaget.

Tidigare i år öppnade Kit verktygen Story Engine och Video Studio för externa aktörer och uppger att intresset varit stort.

”Vi skapade den här plattformen för att vi själva saknade ett komplett verktyg för att arbeta insiktsfullt, strukturerat och produktivt i sociala medier, och nu har vi fått ett tydligt kvitto på att vi inte är de enda som behöver det”, säger Peder Bonnier, en av Kits grundare, i ett pressmeddelande.

Kit fick inför sin lansering in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Bonnier Ventures (en del av Bonnier AB, som även äger Dagens industri). Förra året fyllde bolaget på kassan med ytterligare cirka 20 Mkr. Under räkenskapsåren 2014–2016 rapporterade Kit en ackumulerad förlust om cirka 60 Mkr.

Linda Öhrn Lernström kommer närmast från rollen som chef för Kits kreativa studio och var innan dess med och byggde upp bolagets featureavdelning.

”Jag ser oerhört mycket fram emot att kliva upp som VD efter Peder och fortsätta utveckla Kit och ser, tillsammans med vårt kompetenta team, stora möjligheter i den fortsatta utvecklingen av Kit”, säger Linda Öhrn Lernström i ett uttalande.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera