För tre år sedan lanserades Kit, ett mediehus som skulle hämta trafik och inspiration i kanaler som Twitter och Facebook.
Tidigt började man utveckla publiceringsverktyg Story Engine, som även använts av företagskunder som vill nå ut på nya digitala sätt. Parallelt med det har Kit syssellsatt ett team med journalister som publicerar redaktionellt material.
Nu styckar Kit affären i två. Peder Bonnier, Kits vd, blir chef för teknikplattformen medan Linda Öhrn Lernström blir vd före mediebolaget.
Tidigare i år öppnade Kit verktygen Story Engine och Video Studio för externa aktörer och uppger att intresset varit stort.
”Vi skapade den här plattformen för att vi själva saknade ett komplett verktyg för att arbeta insiktsfullt, strukturerat och produktivt i sociala medier, och nu har vi fått ett tydligt kvitto på att vi inte är de enda som behöver det”, säger Peder Bonnier, en av Kits grundare, i ett pressmeddelande.
Kit fick inför sin lansering in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Bonnier Ventures (en del av Bonnier AB, som även äger Dagens industri). Förra året fyllde bolaget på kassan med ytterligare cirka 20 Mkr. Under räkenskapsåren 2014–2016 rapporterade Kit en ackumulerad förlust om cirka 60 Mkr.
Linda Öhrn Lernström kommer närmast från rollen som chef för Kits kreativa studio och var innan dess med och byggde upp bolagets featureavdelning.
”Jag ser oerhört mycket fram emot att kliva upp som VD efter Peder och fortsätta utveckla Kit och ser, tillsammans med vårt kompetenta team, stora möjligheter i den fortsatta utvecklingen av Kit”, säger Linda Öhrn Lernström i ett uttalande.