Hoppa till innehållet

Kivra röt ifrån mot regeringen – om ett år kan de få betalt från staten

Den digitala brevlådan Kivra har väntat på ersättning från staten i fem år och nyligen röt bolaget till mot ansvarige minister Anders Ygeman (S). Nu kommer nya bud från regeringen – planen är att utbetalningar kan ske i början av 2022.

Anna Bäck är Kivras vd – Karl Johan Persson och Stefan Krook är storägare.
Anna Bäck är Kivras vd – Karl Johan Persson och Stefan Krook är storägare.Foto: Filip Erlind/Press.

Det svenska bolaget Kivra har i dag uppemot 3,9 miljoner registrerade privatpersoner till sin digitala brevlåda.

Totalt använder drygt 30 000 myndigheter, företag och organisationer tjänsten för att skicka räkningar, myndighetspost och andra viktiga dokument. 

Från staten får bolaget inte betalt för sitt arbete, trots att Kivra i ungefär fem års tid blivit lovade att en ersättningsmodell ska komma på plats. 

I slutet av november röt vd:n Anna Bäck till mot digitaliseringsminister Anders Ygemans (S) brutna löften.

”Totalt har regeringens springnota nu kostat Kivra 170 miljoner kronor”, sa hon till Di.

Läs mer: Kivra ryter ifrån mot förseningarna

Under tiden har storägarna fått finansiera verksamheten med 230 Mkr i riskkapital. Kivra kontrolleras av 41:an Invest, som ägs till hälften av Kivras ordförande Stefan Krook och H&M:s ordförande Karl-Johan Persson, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM.

Nu har det dock skett framsteg i processen. Regeringen har skickat ut ett lagförslag på remiss, med förhoppningen att nya regler för ersättning kan träda i kraft den 1 januari 2022.

Det är Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, som får i uppdrag att utforma en modell och nivå på ersättning till de privata brevlådeoperatörerna som Kivra. Exakt hur stor den kommer bli är därmed ännu inte bestämt.

”Arbetet med att ta fram en modell har tagit alldeles för lång tid, men vi är glada att regeringen nu har presenterat sitt förslag”, kommenterar vd:n Anna Bäck i dag, och tillägger att bolaget ser fram emot dialogen med DIGG och de utpekade remissinstanserna.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera