Annons

Kivras digitala brevlåda når 2 miljoner användare

Karl Johan Persson, vd H&M, och Kivras vd Stefan Krook.
Karl Johan Persson, vd H&M, och Kivras vd Stefan Krook. Foto: Filip Erlind
Den digitala brevlådan Kivras användarskara växer. Sedan årsskiftet har 150 000 svenskar anslutit sig. Därmed har Kivra nu över 2 miljoner användare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den digitala brevlådan Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolagets huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Kivra-vd:n Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Hittills i år har över 150 000 svenskar skaffat Kivra, vilket innebär att det totala antal användare nu passerat 2 miljoner. En anledning till varför de digitala brevlådorna har sett en ökad tillväxt kan ha att göra med skattemyndighetens löfte om tidigarelagd skatteåterbäring för personer med digitala brevlådor.

Läs även: Så fick han Wallenbergarna och H&M-bossen på kroken 

Förutom privatpersoner har bolaget även sett en ökning av antalet företagskunder. Hundratals nya företag har anslutit sig i år, vilket innebär att tusentals företag och myndigheter nu skickar sin post digitalt via Kivra, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi ser nu en exponentiell tillväxt av avsändare vilket dels innebär att nyttan med tjänsten ökar, men det kommer dessutom resultera i fortsatt stark användartillväxt eftersom fler företag nu erbjuder sina kunder möjligheten att få sin post i Kivra”, skriver Stefan Krook, vd och medgrundare av Kivra, i pressmeddelandet.

Läs även: Digitala brevlådan Kivra fyller på kassan 

Bolagets tillväxt har dock varit kostsam och Kivra tog så sent som i december in 25 miljoner kronor. I en intervju med Di Digital förväntade sig vd:n Stefan Krook att bolaget skulle omsätta över 20 miljoner kronor under 2017, vilket är tre gånger mer än 2016, men han flaggade samtidigt för att att förlusten kommer att överstiga 22 Mkr. 

Enligt Kivra själva går de back på runt en femtedel av den post de hanterar. Detta eftersom den svenska staten inte betalar ett digitalt porto på samma sätt som för fysiska brev. 

”Det är inte bara att vi inte tjänar pengar på våra statliga kunder, utan att vi förlorar pengar på dem”, sa Stefan Krook till Di Digital i december i fjol.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies