Hoppa till innehållet

Kivras vd om coronakrisen: ”När myndigheterna börjar betala blir vi lönsamma”

Den digitala posttjänsten Kivra omsatte närmare 100 miljoner kronor i fjol. Men vinsten dröjer. ”Vi fick nyligen veta att coronakrisen försenat lagförslaget som ska få myndigheter att börja betala för vår tjänst”, säger vd Anna Bäck.

Kivras vd Anna Bäck, samt delägaren Karl-Johan Persson, som är ordförande i H&M, och Stefan Krook, delägare, grundare och ny ordförande i Kivra.
Kivras vd Anna Bäck, samt delägaren Karl-Johan Persson, som är ordförande i H&M, och Stefan Krook, delägare, grundare och ny ordförande i Kivra.Foto: Filip Erlind/Press

Den digitala post- och kvittotjänsten Kivra fortsätter att växa snabbt. Bolaget har idag över 3,7 miljoner registrerade privatpersoner i Sverige och tjänsten växer med 50 000- 60 000 nya användare varje månad. Totalt använder drygt 27 000 myndigheter, privata företag och organisationer tjänsten för att skicka officiell post såsom räkningar, myndighetspost och andra viktiga dokument.

Även intäkterna växer snabbt. Under 2019 steg Kivras omsättningen med 61 procent till drygt 98 miljoner kronor. Förlusten uppgick samma år till 34,2 Mkr, något man hanterade genom att ta in närmare 40 Mkr i en nyemission i slutet av 2019. För kapitalet stod de befintliga storägarna 41:an Invest, som ägs till hälften av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM. Totalt sedan starten har bolaget därmed tagit in drygt 230 Mkr

”2019 var ett fantastiskt år då vi förberedde två stora lanseringar: kvittosatsningen och lanseringen i Finland. Båda skedde i februari år och har fallit väl ut. Hela 1,3 miljoner svenskar använder idag vår digitala kvittolösning idag”, säger Anna Bäck, vd för Kivra sedan mars 2019

Läs mer: En miljon svenskar har valt digitala kvitton från Ica – på två månader 

Hon betonar även att Kivra lyckats förbättra sin kärnverksamhet, som alltså kretsar kring officiell post som skickas digitalt. 

”Vi har länge varit duktiga på räkningar, myndighetspost och viktiga dokument. Nu satsar vi på att bli mer heltäckande inom post som lönespecifikationer, deklarationer, årsbesked från banker och försäkringsbolag, vårdkallelser med mera. Målet är att hjälpa människor med all sin vardagsadministration”, säger vd:n. 

Hon betonar att Kivra även investerat mycket i att förbättra sin tjänst, som för många är en app i telefonen. Det går exempelvis numera att betala räkningar direkt i appen. 

”Den är smidigare på många sätt. Vår rating i app-butikerna har stigit från 3,3 till 4,6 i snitt”, säger Anna Bäck.

Under 2020 spår hon fortsatt tillväxt – och fortsatta förluster. 

”Vi ska fortsätta expandera kvittotjänsten och fortsätta satsa i Finland. Vi fortsätter även att rekrytera och har hittills anställt 12 personer sedan coronakrisen bröt ut i början av mars. Vi tittar även på andra tjänster, men har inget nytt att meddela ännu”, säger hon.

En viktig förändring är att grundaren Stefan Krook tog över som Kivras ordförande vid bolagsstämman i veckan. 

”Vi jobbar redan nära varandra. Egentligen ser jag det främst som ett förtydligande av hans roll”, säger Anna Bäck.

Hon var tidigare teknikchef på Glocalnet, ett IP-telefonibolag som Stefan Krook grundade 1997 och sålde till norska Telenor 2006.

När går Kivra med vinst?

”När myndigheterna börjar betala för sin post.”

När kan det börja ske?

”Det finns ju ett lagförslag som vi hoppades skulle röstas igenom till hösten och börja gälla vid årsskiftet. Men i veckan fick vi veta att coronakrisen försenat processen med minst ett halvår. Nu talar man om en lagändring tidigast den första juli 2021. Vi jobbar aktivt mot Anders Ygemans departement i frågan.” 

Kivra tar ut en avgift på cirka 2-3 kronor per skickat digitalt brev, beroende på vilken volym kunden upphandlar. 

”Det är ungefär hälften av vad det kostar att skicka vanliga inrikesbrev”, säger vd Anna Bäck och betonar att miljövinsten är betydligt större än så. 

Läs mer: Karl-Johan Perssons brevlåda en förlustaffär: ”Vi vill ha betalt av staten”

Hur stort kan Kivra bli i Sverige?

”Målet är att nå hela Sveriges vuxna befolkning, alla som använder bank-id. Det är minst fem år dit.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera