Den digitala post- och kvittotjänsten Kivra fortsätter att växa snabbt. Bolaget har idag över 3,7 miljoner registrerade privatpersoner i Sverige och tjänsten växer med 50 000- 60 000 nya användare varje månad. Totalt använder drygt 27 000 myndigheter, privata företag och organisationer tjänsten för att skicka officiell post såsom räkningar, myndighetspost och andra viktiga dokument.
Även intäkterna växer snabbt. Under 2019 steg Kivras omsättningen med 61 procent till drygt 98 miljoner kronor. Förlusten uppgick samma år till 34,2 Mkr, något man hanterade genom att ta in närmare 40 Mkr i en nyemission i slutet av 2019. För kapitalet stod de befintliga storägarna 41:an Invest, som ägs till hälften av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM. Totalt sedan starten har bolaget därmed tagit in drygt 230 Mkr
”2019 var ett fantastiskt år då vi förberedde två stora lanseringar: kvittosatsningen och lanseringen i Finland. Båda skedde i februari år och har fallit väl ut. Hela 1,3 miljoner svenskar använder idag vår digitala kvittolösning idag”, säger Anna Bäck, vd för Kivra sedan mars 2019.
Läs mer: En miljon svenskar har valt digitala kvitton från Ica – på två månader
Hon betonar även att Kivra lyckats förbättra sin kärnverksamhet, som alltså kretsar kring officiell post som skickas digitalt.
”Vi har länge varit duktiga på räkningar, myndighetspost och viktiga dokument. Nu satsar vi på att bli mer heltäckande inom post som lönespecifikationer, deklarationer, årsbesked från banker och försäkringsbolag, vårdkallelser med mera. Målet är att hjälpa människor med all sin vardagsadministration”, säger vd:n.
Hon betonar att Kivra även investerat mycket i att förbättra sin tjänst, som för många är en app i telefonen. Det går exempelvis numera att betala räkningar direkt i appen.
”Den är smidigare på många sätt. Vår rating i app-butikerna har stigit från 3,3 till 4,6 i snitt”, säger Anna Bäck.
Under 2020 spår hon fortsatt tillväxt – och fortsatta förluster.
”Vi ska fortsätta expandera kvittotjänsten och fortsätta satsa i Finland. Vi fortsätter även att rekrytera och har hittills anställt 12 personer sedan coronakrisen bröt ut i början av mars. Vi tittar även på andra tjänster, men har inget nytt att meddela ännu”, säger hon.
En viktig förändring är att grundaren Stefan Krook tog över som Kivras ordförande vid bolagsstämman i veckan.
”Vi jobbar redan nära varandra. Egentligen ser jag det främst som ett förtydligande av hans roll”, säger Anna Bäck.
Hon var tidigare teknikchef på Glocalnet, ett IP-telefonibolag som Stefan Krook grundade 1997 och sålde till norska Telenor 2006.
När går Kivra med vinst?
”När myndigheterna börjar betala för sin post.”
När kan det börja ske?
”Det finns ju ett lagförslag som vi hoppades skulle röstas igenom till hösten och börja gälla vid årsskiftet. Men i veckan fick vi veta att coronakrisen försenat processen med minst ett halvår. Nu talar man om en lagändring tidigast den första juli 2021. Vi jobbar aktivt mot Anders Ygemans departement i frågan.”
Kivra tar ut en avgift på cirka 2-3 kronor per skickat digitalt brev, beroende på vilken volym kunden upphandlar.
”Det är ungefär hälften av vad det kostar att skicka vanliga inrikesbrev”, säger vd Anna Bäck och betonar att miljövinsten är betydligt större än så.
Läs mer: Karl-Johan Perssons brevlåda en förlustaffär: ”Vi vill ha betalt av staten”
Hur stort kan Kivra bli i Sverige?
”Målet är att nå hela Sveriges vuxna befolkning, alla som använder bank-id. Det är minst fem år dit.”