Under onsdagen bekräftade Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå att man under hösten kommer sälja delar av sitt sortiment via Amazons plattform för kunder i Storbritannien.
Läs mer: Clas Ohlson inleder samarbete med Amazon
Nu verkar fler följa prylkedjans exempel. Elektronikkedjan Kjell & Company utvärderar möjligheter för ett samarbete med Amazon, det bekräftar bolagets tillförordnade vd Andreas Rylander.
”Vi ser framåt att Amazon absolut är en konkurrent, men också en jättemöjlighet till att sälja mer varor. Framför allt när det handlar om tillgång till nya marknader”, säger han.
Andreas Jonason, prissättningsexpert och partner hos konsultfirman konsultbolaget Simon-Kucher & Partners som studerat effekterna på flera europeiska marknader efter att Amazon etablerat sig, har varnat för en del risker när bolag sträcker ut en hand till Amazon.
Bland annat pekar Andreas Jonason på att det snabbt kan bli en prispress när handlare tar sig in på plattformen, även om räckvidden blir bättre.
Läs mer: Experten om Clas Ohlsons Amazonprojekt: "Bör se upp"
Att det finns risker inser även Andreas Rylander på Kjell & Company, men samtidigt kan det vara svårt att beräkna riskerna med plattformen innan man testat, säger han.
"Det finns alltid en risk när vi inte testat. Sedan är det svårt för oss att relatera till riskerna innan Amazon är här i Sverige. Det gäller för oss som alla inom handeln att vi måste nyttja fördelarna med plattformen och givetvis möta de nackdelar som kommer med den.”
Frågan om när Amazon kommer till Sverige har blivit en stor snackis i e-handelskretsar. Under Almedalsveckan på Gotland i somras hölls flera paneler, debatter och presentationer om Amazon, som själva inte var på plats.
Enligt uppgifter till Di Digital ska dock lanseringen i Sverige vara försenad och kan ske efter handelshögtiden Black Friday i november.
Läs mer: Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”
Även om frågan om när Amazon kommer till Sverige är viktig för handlare i Sverige, är det inget som oroar Kjell & Companys tillförordnade vd Andreas Rylander.
"Vi har hört samma som ni. Det är allt från nu till långt in i framtiden, men vi ligger inte sömnlösa kring detta. Vi måste fokusera på vår egen verksamhet och ha ordentlig ordning på den, gillar inte kunderna dig så spelar det ingen roll om Amazon kommer eller inte", säger han.