Hoppa till innehållet

Kjell & Company följer Clas Ohlson – sneglar på Amazon

Clas Ohlsons besked om att börja sälja produkter via Amazon får ringar på vattnet. Nu utvärderar även Kjell & Company att gå in på plattformen.

Kjell & Company utvärderar möjligheter för att gå in på Amazons handelsplattform.
Kjell & Company utvärderar möjligheter för att gå in på Amazons handelsplattform.

Under onsdagen bekräftade Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå att man under hösten kommer sälja delar av sitt sortiment via Amazons plattform för kunder i Storbritannien.

Läs mer: Clas Ohlson inleder samarbete med Amazon

Nu verkar fler följa prylkedjans exempel. Elektronikkedjan Kjell & Company utvärderar möjligheter för ett samarbete med Amazon, det bekräftar bolagets tillförordnade vd Andreas Rylander.

”Vi ser framåt att Amazon absolut är en konkurrent, men också en jättemöjlighet till att sälja mer varor. Framför allt när det handlar om tillgång till nya marknader”, säger han.

Andreas Jonason, prissättningsexpert och partner hos konsultfirman konsultbolaget Simon-Kucher & Partners som studerat effekterna på flera europeiska marknader efter att Amazon etablerat sig, har varnat för en del risker när bolag sträcker ut en hand till Amazon.

Bland annat pekar Andreas Jonason på att det snabbt kan bli en prispress när handlare tar sig in på plattformen, även om räckvidden blir bättre.

Läs mer: Experten om Clas Ohlsons Amazonprojekt: "Bör se upp" 

Att det finns risker inser även Andreas Rylander på Kjell & Company, men samtidigt kan det vara svårt att beräkna riskerna med plattformen innan man testat, säger han.

"Det finns alltid en risk när vi inte testat. Sedan är det svårt för oss att relatera till riskerna innan Amazon är här i Sverige. Det gäller för oss som alla inom handeln att vi måste nyttja fördelarna med plattformen och givetvis möta de nackdelar som kommer med den.”

Frågan om när Amazon kommer till Sverige har blivit en stor snackis i e-handelskretsar. Under Almedalsveckan på Gotland i somras hölls flera paneler, debatter och presentationer om Amazon, som själva inte var på plats. 

Enligt uppgifter till Di Digital ska dock lanseringen i Sverige vara försenad och kan ske efter handelshögtiden Black Friday i november.

Läs mer: Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”

Även om frågan om när Amazon kommer till Sverige är viktig för handlare i Sverige, är det inget som oroar Kjell & Companys tillförordnade vd Andreas Rylander.

"Vi har hört samma som ni. Det är allt från nu till långt in i framtiden, men vi ligger inte sömnlösa kring detta. Vi måste fokusera på vår egen verksamhet och ha ordentlig ordning på den, gillar inte kunderna dig så spelar det ingen roll om Amazon kommer eller inte", säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera