Hoppa till innehållet

Spotifys kinesiska storägare vill köpa Universal Music

Private equity-jätten KKR och kinesiska Tencent Music utvärderar separata bud på skivjätten Universal Music i en affär potentiellt värd upp emot 20 miljarder euro, motsvarande 211 miljarder kronor. Det uppger källor till Reuters.

Pony Ma Huateng, ordförande och vd för Tencent.
Pony Ma Huateng, ordförande och vd för Tencent.Foto: Kin Cheung

Det är den franska mediajätten Vivendi som står redo att sälja upp emot hälften av sitt ägande i Universal Music.

Enligt källor kommer banker att tillsättas i mitten av mars för att hantera processen som förmodligen drar igång under andra halvan av 2019. Men de informella samtalen med potentiella köpare är redan igång, tilläggs det.

Läs mer: Efter bråket med Warner Music: Spotify lanserar i Indien

Tencent Music uppges vara intresserade av Universal Music då man redan har ett licenssamarbete. Ett förvärv skulle stärka Tencents partnerskap med Universal Music, uppges det.

Affären kan även få konsekvenser för Spotify. Universal Music är en av den svenska streamingjättens viktigaste samarbetspartners. I december 2017 genomförde Spotify och Tencent Music en storaffär där musikjättarna köpte knappt 10 procent i varandras bolag. 

KKR ska vilja köpa in sig för att hjälpa Universal Music finansiera sin internationella expansion, skriver nyhetsbyrån.

Universal Music är världens största skivbolag och representerar bland annat Lady Gaga, Taylor Swift, Drake och Kendrick Lamar. 

Inget av de omnämnda företagen har velat ge en kommentar till Reuters.

Di Digital / Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera