Det är den franska mediajätten Vivendi som står redo att sälja upp emot hälften av sitt ägande i Universal Music.
Enligt källor kommer banker att tillsättas i mitten av mars för att hantera processen som förmodligen drar igång under andra halvan av 2019. Men de informella samtalen med potentiella köpare är redan igång, tilläggs det.
Läs mer: Efter bråket med Warner Music: Spotify lanserar i Indien
Tencent Music uppges vara intresserade av Universal Music då man redan har ett licenssamarbete. Ett förvärv skulle stärka Tencents partnerskap med Universal Music, uppges det.
Affären kan även få konsekvenser för Spotify. Universal Music är en av den svenska streamingjättens viktigaste samarbetspartners. I december 2017 genomförde Spotify och Tencent Music en storaffär där musikjättarna köpte knappt 10 procent i varandras bolag.
KKR ska vilja köpa in sig för att hjälpa Universal Music finansiera sin internationella expansion, skriver nyhetsbyrån.
Universal Music är världens största skivbolag och representerar bland annat Lady Gaga, Taylor Swift, Drake och Kendrick Lamar.
Inget av de omnämnda företagen har velat ge en kommentar till Reuters.
Di Digital / Finwire