Hoppa till innehållet

Klagomålen mot Klarna ökar

Svenska myndigheter fortsätter att få in anmälningar från konsumenter som är missnöjda med betalbolaget Klarnas tjänster. Hos tre myndigheter har klagomålen ökat i stadig takt de senaste tre åren.

Klarna dras med ökande klagomål.
Klarna dras med ökande klagomål.Foto: Jonas Eng

”Hur kan ett köp min fru gjort finnas registrerat under mitt personnummer?”

”Det är så inkompetenta handläggare så det är sorgligt. Det bästa är att lägga ner hela Klarna, dom blåser många på pengar.” 

”Ett okonventionellt sätt att öka på räntan och avgifter som jag tycker stinker så det vattnar sig i ögonen.”

Det är några av exemplen från anmälningar som kommit in mot betalbolaget Klarna under första halvåret 2018.

Di Digitals kartläggning visar att klagomålen mot Klarna fortsätter öka år för år. Sedan 2015 har antalet klagomål till respektive Finansinspektionen, Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket stigit.

Läs mer: Konsumentverket kritiserar Klarna – men lägger ner utredning 

Under 2017 fick Finansinspektionen in 38 anmälningar totalt, hittills i år ligger den siffran redan på 42.

Flera av klagomålen kommer från kunder som upplever att deras personuppgifter inte hanteras på ett korrekt sätt. Många har reagerat på att familjemedlemmar beställt varor som automatiskt registreras på den person som äger datorn eller mobilen som används när beställningen görs och som följaktligen blir fakturerad, något som enligt anmälarna kan bryta mot banksekretessen.

Ett annat vanligt problem bland anmälningarna till Finansinspektionen är att anmälare hävdar att de inte fått någon faktura för ett köp. Istället har de enligt anmälningarna nåtts av en påminnelse som innebär kostnader där Klarna tar ut dröjsmålsränta och administrativ avgift. 

Hos Allmänna reklamationsnämnden åkte Klarna på 12 anmälningar 2015. 2017 låg siffran på det dubbla. Tre ärenden är fortfarande föremål för utredning av myndigheten.

Hos Konsumentverket är det vanligt att kunder larmar om att Klarna har oskäliga avtalsvillkor och att Klarna använt felaktiga uppgifter när man marknadsfört sina betaltjänster. Här har anmälningarna ökat från 49 stycken under 2015 till 109 under förra året. 

I år har det hittills kommit in 78 anmälningar till Konsumentverket, vilket innebär att det kan komma in strax över 150 anmälningar under hela året om anmälningarna kommer in i samma tempo som under första halvåret.

Läs mer: Klarna nekade hundraåring – fälls för diskriminering 

Klarna vill inte ställa upp på någon intervju med Di Digital. Istället får Di Digital ett mejl där man kommenterar de ökade anmälningarna:

”På Klarna tar vi detta väldig seriöst och anser att varje klagomål är ett för mycket. När man tittar på dessa siffror bör man också ha i åtanke att vår användarbas som helhet växer. Målet är självklart att inte ha några klagomål alls och vi arbetar fokuserat för att uppnå detta. Till exempel går vi noga igenom varje klagomål och följer upp all den information vi fått för att se till att den underliggande orsaken förbättras eller blir löst, beroende på ärendets natur.”

Läs mer: Klarnas grundare drog in 700 miljoner – de anställda förlorade pengar 

I en tidigare version av artikeln framgick att det inkommit 41 klagomål mot Klarna till Finansinspektionen, vid tiden då artikeln skrevs, enligt uppgift från myndigheten. Den siffran är reviderad till 38.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera