Annons

Klagomålen mot Klarna väller in

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: TT
Klagomålen mot Klarna fördubblades under årets första sju månader. Kritiken växer betydligt snabbare än bolagets omsättning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska konsumenter riktar klagomål mot Klarna i en allt högre takt.

Under årets första sju månader inkom det 390 klagomål till Konsumentverket, Finansinspektionen, Allmänna reklamationsnämnden och Datainspektionen.

Det är dubbelt så högt som under samma period förra året, då samma grupp myndigheter mottog totalt 197 klagomål. Antalet klagomål ökar därmed betydligt snabbare än Klarnas omsättning, som steg med 32 procent under första halvåret 2019.

Konsumentverket, som tog emot omkring hälften av alla klagomål, uppger att ett vanligt klagomål är att kunder upplever att de inte har fått någon faktura. 

”Det första de ser är en påminnelseavgift som kommer på posten. Ofta har den ursprungliga fakturan bara kommit via mejl”, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till Di Digital.

Läs mer: Grundaren försvarar sin miljardpost i Klarna 

Den nya dataskyddslagen GDPR ligger sannolikt bakom en del av de nya klagomålen hos Datainspektionen, som har inlett en granskning av hur Klarna behandlar personuppgifter.

Klagomålen hos Datainspektionen ökade med 169 procent under årets första sju månader till totalt 97 inkomna ärenden.

Enligt Klarnas egna siffror ligger antalet klagomål per en miljon köp lägre i år än under 2018 som helhet.

”Det kan hända att vi får färre klagomål per köp, trots att antalet klagomål ökar”‚ säger Klarnas presschef Magnus Törnblom.

Har antalet köp ni behandlar i Sverige ökat med över 100 procent?

”Vi redovisar inte våra siffror marknad för marknad, av finansiella skäl.”

Tidigare i år riktade Konsumentverket kritik mot Klarna eftersom det i många fall förvalda betalningsalternativet ”konto” inte var någon direktbetalning, utan en kredit.

Efter kritiken ändrade Klarna sina menyvalen. Numera kallas kreditupplägget för ”delbetalningskonto”.

”Vi har gjort det lättare att komma i kontakt med oss, döpt om en kreditbetalningsprodukt som många missförstod och som skapade både mycket klagomål och skriverier”, säger Magnus Törnblom.

Han tillägger att Klarna testar nya former av påminnelser som ska hindra att kunderna missar sina betalningar.

Klarna uppger att man behandlar omkring en miljon köp varje dag globalt sett. Bolaget vill inte ange någon siffra för Sverige.

”Klagomålen mot Klarna sticker ut i antal. Men de är också en stor aktör på betalmarknaden”‚ säger Rudina Muliqi på Konsumentverket.

Nyligen fyllde Klarna på sin kassa med över 4 miljarder kronor. I samband med det värderades hela bolaget till 53 miljarder kronor.

Läs mer: Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: ”Bör prövas” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer