Hoppa till innehållet

Klarna- och Skype-grundarna återvänder till gymnasiet

Skype-grundaren Niklas Zennström och Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski är två av Sveriges mest framstående it-entreprenörer. De har också gått på samma gymnasieskola. På onsdag föreläser de med Prins Daniel på Katedralskolan i Uppsala.

Prins Daniel har på kort tid gjort sig ett namn i svenska entreprenörskretsar. Inom ramen för det som kallas Prins Daniel Fellowship och Entreprenörsprogram reser han landet runt med en rad framstående entreprenörer för att inspirera gymnasie- och universitetsstuderande.

Onsdag den 7 oktober har turen kommit till Katedralskolan i Uppsala – där både Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski och Skype-grundaren Niklas Zennström tillbringade sina gymnasieår. Nu ställer de sig på scen på sin gamla skola för att försöka inspirera en ny generation entreprenörer.

Jag misstänker att vi båda var ungefär lika ocoola när vi gick där.

"Om man är i den åldern så kanske man tittar på Idol, och då vill man bli musikartist. Eller så spelar man fotboll och då vill man bli som Zlatan. Eller så börjar man på Handels och där vill alla jobba på bank. Jag tror inte så många i gymnasieåldern ser det som ett alternativ att starta bolag", säger Sebastian Siemiatkowski.

"Om vi åker runt och pratar på de här skolorna så kanske det innebär att bara ett par elever extra väljer att starta bolag. Om något av dem blir ett nytt Spotify eller ett nytt Klarna, då är det ju värt det alla gånger", fortsätter han.


Skype-grundaren Niklas Zennström (till vänster) och Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski. Foto: Tor Johnsson / Jesper Frisk

Niklas Zennström är femton år äldre än Sebastian Siemiatkowski, så de två gick aldrig i skolan tillsammans. Men visst har Klarna-grundaren noterat sammanträffandet:

"Jag kan erkänna att den gamla filmtiteln 'revenge of the nerds' har slagit mig flera gånger. Jag misstänker att vi båda var ungefär lika ocoola när vi gick där", säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera