Hoppa till innehållet

Klarna bekräftar: Tar in 8,5 miljarder – värderas nu till 262 miljarder kronor och går om storbankerna

Klarna tar in 8,5 miljarder kronor för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt. Den nya värderingen blir 262 miljarder kronor, en ökning med 180 procent sedan i fjol, vilket gör börsaktuella Klarna till Europas största utmanare inom finanssektorn. ”Det är egentligen inte så konstigt”, sa vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen till Di om den kraftiga värdeökningen.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.Foto: Jack Mikrut

Den svenska betaljätten Klarna ökade sina intäkter med hela 40 procent under 2020 och nådde en omsättning om 10 miljarder kronor. Bolaget gör just nu en hårdsatsning i USA, som delvis bidrog till att förlusten i fjol summerades till 1,4 miljarder kronor.

Bakom Klarna står en rad internationella riskkapitalbolag. Så väl Bloomberg som CNBC har under de senaste veckorna rapporterat att Klarna är på väg att ta in ytterligare 1 miljard dollar, motsvarande nästan 8,5 miljarder kronor, genom en nyemission.

Nu bekräftar Klarna uppgifterna och enligt bolagets egen utsago blev kapitalrundan övertecknad med fyra gånger. Det är både existerande och ett antal nya delägare som skjuter till kapitalet, men Klarna avböjer att ge fler detaljer om fördelningen och investerarna i dagsläget. Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.

Efter transaktionen värderas dock Klarna på pappret till 31 miljarder dollar, med de nya pengarna inräknade, vilket motsvarar 262 miljarder kronor i dagens penningvärde. Bolaget tog senast in kapital under hösten 2020 till en värdering om 93 miljarder kronor, men nu stiger således värderingen med över 180 procent på ett halvår. 

Det innebär även att Klarna nu är Europas högst värderade fintechbolag – och med god marginal större än de svenska storbankerna Handelsbanken, SEB och Swedbank. Däremot är Nordea, som numera har sitt huvudkontor i Finland, fortfarande något större med ett nuvarande börsvärde om 314 miljarder kronor.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski uttryckte nyligen i en intervju med Di att det förhållandet i första hand motiveras av bolagets globala framgångar. 

”Det är egentligen inte så konstigt. Den amerikanska marknaden är lika stor som alla våra europeiska marknader kombinerade, gånger två. Det går inte att jämföra oss med svenska banker som är aktiva i ett par länder. Om du som Klarna tillhandahåller den här typen av tjänster till en global population finns en enorm potential, det är inte svårare än så”, sa Sebastian Siemiatkowski till Di om den nya värderingen.

Största ägare i Klarna är det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia med drygt 20 procent av aktierna, följt av brittiska Permira och den danska modemiljardären Anders Holch Povlsen som kontrollerar drygt 10 procent vardera. Två av grundarna, Victor Jacobsson och Sebastian Siemiatkowski, ägde före den nya jätteemissionen 10 respektive 7,5 procent av Klarna.

Kapitalrundan är förmodligen den sista före en börsnotering i USA, som enligt de senaste buden från Sebastian Siemiatkowski själv lär ske under 2022 – även om det inte är helt uteslutet att den sker senare i år.

Ungefär 1 procent av kapitalet från den senaste nyemissionen, vilket motsvarar 10 miljoner dollar eller 85 miljoner kronor, ska vidare finansiera ett nytt hållbarhetsprojekt på Klarna. Bolaget ska presentera fler detaljer om åtagandet i april.

Läs mer: Klarna passerar drömgräns – vd:n till attack mot bankerna: ”Ganska rutten bransch”

Totalt har nu över 15 miljoner amerikaner någon gång handlat med hjälp av Klarnas tjänster, vidare har bolaget planer på att etablera sig på fem nya marknader under de närmsta månaderna – vid sidan om sina nuvarande 19 länder. Det är ingen vild gissning att det nya kapitalet till stor del ska finansiera den globala expansionen.

I USA gör Klarna det möjligt för konsumenter att shoppa på avbetalning i fyra lika stora delar, helt räntefritt och utan avgifter om kunden betalar i tid, från vilken e-handelsbutik som helst. I stället tjänar bolaget pengar på att sluta avtal direkt med varumärken, som betalar ut en sorts kommission till Klarna. 

Den internationella affärsmodellen och produkten skiljer sig därmed väsentligt åt mot Klarnas populära kassalösning i Sverige, som gjort att bolaget hanterar uppemot hälften av alla transaktioner inom e-handeln på sin hemmamarknad.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera