Annons

Klarna bekräftar: Tar in 8,5 miljarder – värderas nu till 262 miljarder kronor och går om storbankerna

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski. Foto: Jack Mikrut
Klarna tar in 8,5 miljarder kronor för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt. Den nya värderingen blir 262 miljarder kronor, en ökning med 180 procent sedan i fjol, vilket gör börsaktuella Klarna till Europas största utmanare inom finanssektorn. ”Det är egentligen inte så konstigt”, sa vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen till Di om den kraftiga värdeökningen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska betaljätten Klarna ökade sina intäkter med hela 40 procent under 2020 och nådde en omsättning om 10 miljarder kronor. Bolaget gör just nu en hårdsatsning i USA, som delvis bidrog till att förlusten i fjol summerades till 1,4 miljarder kronor.

Bakom Klarna står en rad internationella riskkapitalbolag. Så väl Bloomberg som CNBC har under de senaste veckorna rapporterat att Klarna är på väg att ta in ytterligare 1 miljard dollar, motsvarande nästan 8,5 miljarder kronor, genom en nyemission.

Nu bekräftar Klarna uppgifterna och enligt bolagets egen utsago blev kapitalrundan övertecknad med fyra gånger. Det är både existerande och ett antal nya delägare som skjuter till kapitalet, men Klarna avböjer att ge fler detaljer om fördelningen och investerarna i dagsläget. Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.

Efter transaktionen värderas dock Klarna på pappret till 31 miljarder dollar, med de nya pengarna inräknade, vilket motsvarar 262 miljarder kronor i dagens penningvärde. Bolaget tog senast in kapital under hösten 2020 till en värdering om 93 miljarder kronor, men nu stiger således värderingen med över 180 procent på ett halvår. 

Det innebär även att Klarna nu är Europas högst värderade fintechbolag – och med god marginal större än de svenska storbankerna Handelsbanken, SEB och Swedbank. Däremot är Nordea, som numera har sitt huvudkontor i Finland, fortfarande något större med ett nuvarande börsvärde om 314 miljarder kronor.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski uttryckte nyligen i en intervju med Di att det förhållandet i första hand motiveras av bolagets globala framgångar. 

”Det är egentligen inte så konstigt. Den amerikanska marknaden är lika stor som alla våra europeiska marknader kombinerade, gånger två. Det går inte att jämföra oss med svenska banker som är aktiva i ett par länder. Om du som Klarna tillhandahåller den här typen av tjänster till en global population finns en enorm potential, det är inte svårare än så”, sa Sebastian Siemiatkowski till Di om den nya värderingen.

Största ägare i Klarna är det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia med drygt 20 procent av aktierna, följt av brittiska Permira och den danska modemiljardären Anders Holch Povlsen som kontrollerar drygt 10 procent vardera. Två av grundarna, Victor Jacobsson och Sebastian Siemiatkowski, ägde före den nya jätteemissionen 10 respektive 7,5 procent av Klarna.

Kapitalrundan är förmodligen den sista före en börsnotering i USA, som enligt de senaste buden från Sebastian Siemiatkowski själv lär ske under 2022 – även om det inte är helt uteslutet att den sker senare i år.

Ungefär 1 procent av kapitalet från den senaste nyemissionen, vilket motsvarar 10 miljoner dollar eller 85 miljoner kronor, ska vidare finansiera ett nytt hållbarhetsprojekt på Klarna. Bolaget ska presentera fler detaljer om åtagandet i april.

Läs mer: Klarna passerar drömgräns – vd:n till attack mot bankerna: ”Ganska rutten bransch”

Totalt har nu över 15 miljoner amerikaner någon gång handlat med hjälp av Klarnas tjänster, vidare har bolaget planer på att etablera sig på fem nya marknader under de närmsta månaderna – vid sidan om sina nuvarande 19 länder. Det är ingen vild gissning att det nya kapitalet till stor del ska finansiera den globala expansionen.

I USA gör Klarna det möjligt för konsumenter att shoppa på avbetalning i fyra lika stora delar, helt räntefritt och utan avgifter om kunden betalar i tid, från vilken e-handelsbutik som helst. I stället tjänar bolaget pengar på att sluta avtal direkt med varumärken, som betalar ut en sorts kommission till Klarna. 

Den internationella affärsmodellen och produkten skiljer sig därmed väsentligt åt mot Klarnas populära kassalösning i Sverige, som gjort att bolaget hanterar uppemot hälften av alla transaktioner inom e-handeln på sin hemmamarknad.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer