Det var i slutet av november som Di Digital kunde berätta om planerna på Klarnas nya test för kunder som åkt på förseningsavgifter.
Nu meddelar betaltjänstebolaget de är redo att börja betala tillbaka pengar.
Genom att ladda ner Klarnas app kan användare genomföra ”The never forget test” för att sedan få en tidigare inbetald påminnelseavgift återbetald. I testet får de får svara på frågor och får tips på hur de kan betala framtida fakturor i tid.
Förhoppningen är att initiativet ska hjälpa fler kunder att betala i tid och på sikt minska andelen ”negativa intäkter” till Klarna.
”Påminnelseavgifter är ett nödvändigt ont, det måste finnas ett incitament att betala sina fakturor i tid. Men när vi skickar en påminnelseavgift leder det ofta till irritation hos kunden och riskerar att skada vår relation, det är därför vi kallar det negativa intäkter”, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande.
I fjol ökade antalet klagomål mot Klarna med cirka 40 procent i Sverige, och en del av anmälningarna handlade om att kunder upplevt att de inte mottagit sin första faktura från Klarna och därmed behövt betala en påminnelseavgift för köpet. En kritik som varit återkommande under de senaste åren.
Läs mer: Myndighet sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter
Av Klarnas intäkter kommer i dag 70 procent direkt från butikerna i form av provisioner, där man redan har avtal med 200 000 e-handlare på 17 marknader, medan resterande 30 procent utgörs av ränteintäkter från konsumenter. Hur stor andel av dessa som härstammar från försenade betalningar är omtvistat. Finansinspektionen konstaterade nyligen i en rapport att en femtedel av alla konsumtionslåntagare i Sverige får betalningspåminnelser, medan 4,5 procent går vidare till att få ett inkassokrav.
Men Klarna menar själva att enbart 5 procent av alla deras 14-dagarsfakturor beläggs med en förseningsavgift och att 0,5 procent sedermera går vidare till inkasso.
David Fock säger att det är mer ovanligt med påminnelseavgifter bland app-användarna jämfört med de som enbart får fakturorna i mailkorgen.
Det nya verktyget i appen är ett pilottest och kommer pågå ett par månader till att börja med för att sedan utvärderas.
”Nu ska vi testa det här initiativet under en period och se om det leder till bra resultat, det vill säga att man de facto blir mindre benägen att glömma nästa faktura”, säger David Fock.