Hoppa till innehållet

Klarna betalar tillbaka påminnelseavgifter – om du klarar testet

Klarna har fått återkommande kritik för sina påminnelseavgifter. För att få fler att betala sina fakturor i tid lanserar betalbolaget nu en ny app-funktion där kunder kan få avgiften återbetald. 

Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.
Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.Foto: Jonas Eng

Det var i slutet av november som Di Digital kunde berätta om planerna på Klarnas nya test för kunder som åkt på förseningsavgifter.

Nu meddelar betaltjänstebolaget de är redo att börja betala tillbaka pengar.

Genom att ladda ner Klarnas app kan användare genomföra ”The never forget test” för att sedan få en tidigare inbetald påminnelseavgift återbetald. I testet får de får svara på frågor och får tips på hur de kan betala framtida fakturor i tid.

Förhoppningen är att initiativet ska hjälpa fler kunder att betala i tid och på sikt minska andelen ”negativa intäkter” till Klarna. 

”Påminnelseavgifter är ett nödvändigt ont, det måste finnas ett incitament att betala sina fakturor i tid. Men när vi skickar en påminnelseavgift leder det ofta till irritation hos kunden och riskerar att skada vår relation, det är därför vi kallar det negativa intäkter”, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande.

I fjol ökade antalet klagomål mot Klarna med cirka 40 procent i Sverige, och en del av anmälningarna handlade om att kunder upplevt att de inte mottagit sin första faktura från Klarna och därmed behövt betala en påminnelseavgift för köpet. En kritik som varit återkommande under de senaste åren.

Läs mer: Myndighet sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter

Av Klarnas intäkter kommer i dag 70 procent direkt från butikerna i form av provisioner, där man redan har avtal med 200 000 e-handlare på 17 marknader, medan resterande 30 procent utgörs av ränteintäkter från konsumenter. Hur stor andel av dessa som härstammar från försenade betalningar är omtvistat. Finansinspektionen konstaterade nyligen i en rapport att en femtedel av alla konsumtionslåntagare i Sverige får betalningspåminnelser, medan 4,5 procent går vidare till att få ett inkassokrav. 

Men Klarna menar själva att enbart 5 procent av alla deras 14-dagarsfakturor beläggs med en förseningsavgift och att 0,5 procent sedermera går vidare till inkasso.

David Fock säger att det är mer ovanligt med påminnelseavgifter bland app-användarna jämfört med de som enbart får fakturorna i mailkorgen. 

Det nya verktyget i appen är ett pilottest och kommer pågå ett par månader till att börja med för att sedan utvärderas. 

”Nu ska vi testa det här initiativet under en period och se om det leder till bra resultat, det vill säga att man de facto blir mindre benägen att glömma nästa faktura”, säger David Fock. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera