Hoppa till innehållet

Klarna-chefen: Vi tävlar med underhållningsindustrin

Världsstjärnor hyrs redan in för att strö stjärnglans över varumärket. Men snart kan Klarna också behöva rekrytera en underhållningschef, menar bolagets marknadschef David Sandström. 

Kollage: Klarnas marknadschef David Sandström och Lady Gaga, musikstjärnan som bolaget anlitat i sin senaste reklamkampanj.
Kollage: Klarnas marknadschef David Sandström och Lady Gaga, musikstjärnan som bolaget anlitat i sin senaste reklamkampanj.Foto: Press/Evan Agostino/TT

Det senaste året har Klarna satsat på högprofilerade reklamsamarbeten med amerikanska storstjärnor – först Snoop Dogg och nu senast Lady Gaga.

I en längre intervju med tidningen Resumé förklarar Klarnas marknadschef David Sandström hur de här påkostade reklamkampanjerna – och marknadsföringsarbetet i övrigt – passar in i bolagets övergripande strategi och kampen om kunderna i USA.

Ett snävt fokus på betalningar ska vidgas till en shoppingupplevelse, är tanken, och inspirationen kommer delvis från de stora techjättarnas nätverkstänkande.

I samband med insteget på den stora amerikanska e-handelsmarknaden fylldes därför appen – utöver själva betallösningen – med redaktionellt innehåll, köpdata, lojalitetssystem och sociala funktioner.

”Genom att inte vara ett rent finansiellt bolag och i stället bygga de värden som vi gjort de senaste åren kan vi ta ut svängarna mer”, säger David Sandström till Resumé.

Läs också: Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

Klarnas marknadschef noterar också att en majoritet av de hundra mest nedladdade apparna i USA har med underhållning att göra. Det är ett faktum som han tycker att svenska marknadschefer borde ta till sig.

”Vi måste höja nivån när vi inte bara konkurrerar med våra konkurrenter i kategorin, vi tävlar med underhållningsindustrin. Jag tror att vi snart måste inrätta en underhållningschef här på Klarna och det handlar inte om att banalisera faktumet att vi verkar i finansbranschen”, säger han till tidningen.

Klarna har också ett försprång – på en marknad som befinner sig i ”total omställning” – genom att bolaget har satsat på sitt varumärke och inte bara på att bygga produkten, säger han vidare.

Läs även: Lånesajter reklamgasar – spränger miljardvallen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera