Annons

Klarna-chefen: Vi tävlar med underhållningsindustrin

Kollage: Klarnas marknadschef David Sandström och Lady Gaga, musikstjärnan som bolaget anlitat i sin senaste reklamkampanj.
Kollage: Klarnas marknadschef David Sandström och Lady Gaga, musikstjärnan som bolaget anlitat i sin senaste reklamkampanj. Foto: Press/Evan Agostino/TT
Världsstjärnor hyrs redan in för att strö stjärnglans över varumärket. Men snart kan Klarna också behöva rekrytera en underhållningschef, menar bolagets marknadschef David Sandström. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det senaste året har Klarna satsat på högprofilerade reklamsamarbeten med amerikanska storstjärnor – först Snoop Dogg och nu senast Lady Gaga.

I en längre intervju med tidningen Resumé förklarar Klarnas marknadschef David Sandström hur de här påkostade reklamkampanjerna – och marknadsföringsarbetet i övrigt – passar in i bolagets övergripande strategi och kampen om kunderna i USA.

Ett snävt fokus på betalningar ska vidgas till en shoppingupplevelse, är tanken, och inspirationen kommer delvis från de stora techjättarnas nätverkstänkande.

I samband med insteget på den stora amerikanska e-handelsmarknaden fylldes därför appen – utöver själva betallösningen – med redaktionellt innehåll, köpdata, lojalitetssystem och sociala funktioner.

”Genom att inte vara ett rent finansiellt bolag och i stället bygga de värden som vi gjort de senaste åren kan vi ta ut svängarna mer”, säger David Sandström till Resumé.

Läs också: Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

Klarnas marknadschef noterar också att en majoritet av de hundra mest nedladdade apparna i USA har med underhållning att göra. Det är ett faktum som han tycker att svenska marknadschefer borde ta till sig.

”Vi måste höja nivån när vi inte bara konkurrerar med våra konkurrenter i kategorin, vi tävlar med underhållningsindustrin. Jag tror att vi snart måste inrätta en underhållningschef här på Klarna och det handlar inte om att banalisera faktumet att vi verkar i finansbranschen”, säger han till tidningen.

Klarna har också ett försprång – på en marknad som befinner sig i ”total omställning” – genom att bolaget har satsat på sitt varumärke och inte bara på att bygga produkten, säger han vidare.

Läs även: Lånesajter reklamgasar – spränger miljardvallen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer