Hoppa till innehållet

Myndighet slår Klarna på fingrarna

Betaltjänstföretaget Klarna får kritik av Datainspektionen för att personer som försökt betala fakturor via bolaget nekats på grund av drygt sju år gamla betalningsanmärkningar. 

Foto: Amanda Lindgren

Det är Nyhetsbyrån Siren som rapporterar att Datainspektionen ger Klarna en smäll på fingrarna kring hur de hanterat flera år gamla betalningsanmärkningar. Myndigheten riktar även kritik mot att bolag inte rensat ut personuppgifter i kundfordringar som överlåtits till andra kreditbolag. 

"Datainspektionen konstaterar att Klarna genom att behandla uppgifter om fordringar som överlåtits för mer än tre år sedan för kreditprövningsändamål i strid med 9 § punkten e personuppgiftslagen behandlar personuppgifter som inte är adekvata och relevanta i förhållande till ändamålet med behandlingen", skriver myndigheten i sitt beslut. 

Läs mer: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn" 

I sitt svar skriver Klarna att de tidigare använt kreditupplysningsinformation från kreditupplysningar som är äldre än 90 dagar, men att de under tillsynsärendets gång ändrat detta och sedan den 26 maj används inte längre kredituppgifter som är äldre än 90 dagar. 

När det gäller personen som nekades ett köp på grund av en obetald faktura från 2009 som Klarna överlåtit till ett externt inkassobolag skriver bolaget att en manuell kreditprövning gjorts och informationen inte längre ingår i kundens kreditprövning. 

Då Klarna åtgärdat problemen ser Datainspektionen ingen anledning att vidta ytterligare åtgärder. 

En betalningsanmärkning på en fysisk person finns kvar i tre år. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera