Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna hanterar enligt egen utsago mer än hälften av alla transaktioner inom e-handeln i Sverige.
I somras lanserade bolaget dessutom ett sparkonto, som lockade över 20 000 kunder första månaden.
Räntan låg vid lanseringen på 0,96 procent för sparande utan bindningstid, en av de bästa på marknaden, men sänktes senare till 0,85 procent på grund av ”förändrade marknadsförhållanden”.
Läs mer: Klarna har lockat 20 000 sparkontokunder på en månad
Nu har Konsumentverket synat Klarnas villkor kopplade till sparkontona och ger bolaget kritik för ”oskäliga villkor”.
Det handlar om att Klarnas regler för när ett brev ska anses ha nått kunden skiljer sig från vad som gäller brev i andra riktningen.
Klarna menar att ett brev som har skickats till kunden ska anses ha kommit fram inom fem bankdagar efter utskicket, oavsett om det de facto nått konsumenten eller inte.
I den andra riktningen finns ingen sådan regel, vilket innebär att konsumenten har hela ansvaret tills brevet verkligen har nått fram till Klarna.
Konsumentverket menar att villkoret är ”obalanserat till nackdel för konsumenten” och att det strider mot gällande lagstiftning, varför det bör ändras.
Klarnas presschef Niklas Gillström uppger att bolaget inte mottagit ett enda klagomål angående brevvillkoret från sina kunder.
”Vi har alltid uppskattat konstruktiva dialoger med Konsumentverket och vi delar det gemensamma målet att alltid sätta kunden i första rummet. Just den här bestämmelsen liknar väldigt mycket motsvarande skrivelser som andra banker har i deras respektive villkor för sparkonton”, säger han till Di Digital.
Han tillägger att det finns flera olika vägar att kontakta Klarna på – till exempel genom chatt, telefon eller e-post.
Enbart ett fåtal kundkontakter tycks ha hanterats via fysiska brev, enligt Niklas Gillström.
”I själva verket är det bara ett mycket begränsat antal av våra kunder som väljer att kommunicera med oss via brev”, konstaterar han.
Konsumentverket har tillsammans med Finansinspektionen tillsynsansvar över finansmarknaden i Sverige. Myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser och har ombett Klarna att besvara kritiken senast den 30 oktober.
”Vi tittar på alternativ för att göra detta ännu bättre för kunden och kommer naturligtvis att svara till Konsumentverket de närmaste dagarna”, säger Niklas Gillström.
Läs mer: Klarna-kunders pengar hamnade i fel sparform: ”Ett missförstånd”
Under 2019 gav Konsumentverket kritik till Klarna vid två tillfällen.
Det handlade om att en kredit gömt sig bakom betalalternativet ”konto” i Klarnas kassalösning, vilket många konsumenter felaktigt tolkade som en direktbetalning.
Den andra kritiken riktades mot bolagets uppmärksammade reklam med artisten Snoop Dogg, vilken ansågs bryta mot kravet om måttfullhet i marknadsföring av krediter.
Läs mer: Konsumentverket sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter
Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in