Hoppa till innehållet

Klarna får myndighetskritik för orättvisa brevvillkor

Klarna tar inte ansvar för att brev faktiskt kommit fram till deras sparkontokunder – men kräver motsatsen av konsumenterna. Nu kritiseras bolaget av Konsumentverket för oskäliga avtalsvillkor. ”Ett mycket begränsat antal av våra kunder väljer att kommunicera med oss via brev”, svarar Klarna.

Klarna har sitt huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.
Klarna har sitt huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.Foto: Jonas Eng

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna hanterar enligt egen utsago mer än hälften av alla transaktioner inom e-handeln i Sverige.

I somras lanserade bolaget dessutom ett sparkonto, som lockade över 20 000 kunder första månaden. 

Räntan låg vid lanseringen på 0,96 procent för sparande utan bindningstid, en av de bästa på marknaden, men sänktes senare till 0,85 procent på grund av ”förändrade marknadsförhållanden”.

Läs mer: Klarna har lockat 20 000 sparkontokunder på en månad 

Nu har Konsumentverket synat Klarnas villkor kopplade till sparkontona och ger bolaget kritik för ”oskäliga villkor”.

Det handlar om att Klarnas regler för när ett brev ska anses ha nått kunden skiljer sig från vad som gäller brev i andra riktningen.

Klarna menar att ett brev som har skickats till kunden ska anses ha kommit fram inom fem bankdagar efter utskicket, oavsett om det de facto nått konsumenten eller inte.

I den andra riktningen finns ingen sådan regel, vilket innebär att konsumenten har hela ansvaret tills brevet verkligen har nått fram till Klarna.

Konsumentverket menar att villkoret är ”obalanserat till nackdel för konsumenten” och att det strider mot gällande lagstiftning, varför det bör ändras. 

Klarnas presschef Niklas Gillström uppger att bolaget inte mottagit ett enda klagomål angående brevvillkoret från sina kunder.

”Vi har alltid uppskattat konstruktiva dialoger med Konsumentverket och vi delar det gemensamma målet att alltid sätta kunden i första rummet. Just den här bestämmelsen liknar väldigt mycket motsvarande skrivelser som andra banker har i deras respektive villkor för sparkonton”, säger han till Di Digital.

Han tillägger att det finns flera olika vägar att kontakta Klarna på – till exempel genom chatt, telefon eller e-post. 

Enbart ett fåtal kundkontakter tycks ha hanterats via fysiska brev, enligt Niklas Gillström.

”I själva verket är det bara ett mycket begränsat antal av våra kunder som väljer att kommunicera med oss via brev”, konstaterar han.

Konsumentverket har tillsammans med Finansinspektionen tillsynsansvar över finansmarknaden i Sverige. Myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser och har ombett Klarna att besvara kritiken senast den 30 oktober.

”Vi tittar på alternativ för att göra detta ännu bättre för kunden och kommer naturligtvis att svara till Konsumentverket de närmaste dagarna”, säger Niklas Gillström.

Läs mer: Klarna-kunders pengar hamnade i fel sparform: ”Ett missförstånd” 

Under 2019 gav Konsumentverket kritik till Klarna vid två tillfällen. 

Det handlade om att en kredit gömt sig bakom betalalternativet ”konto” i Klarnas kassalösning, vilket många konsumenter felaktigt tolkade som en direktbetalning.

Den andra kritiken riktades mot bolagets uppmärksammade reklam med artisten Snoop Dogg, vilken ansågs bryta mot kravet om måttfullhet i marknadsföring av krediter.

Läs mer: Konsumentverket sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter  

Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera