Annons

Här är Klarna–chefens plan i krisens USA: ”Lättare att nå fram där än i Sverige”

Klarnas marknadschef David Sandström och bolagets amerikanska app.
Klarnas marknadschef David Sandström och bolagets amerikanska app. Foto: Press.
Coronaviruset har slagit hårt mot USA:s ekonomi, men det hindrar inte Klarna från att fortsätta sin offensiva tillväxtplan i landet. Bolaget tecknar nya prestigeavtal med handlare, men förändrar samtidigt sina reklambudskap. ”Vi ska kunna se oss själva i spegeln”, säger marknadschefen David Sandström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska betalbolaget Klarna har under de senaste åren lagt mycket resurser på internationell expansion. Ett särskilt fokus är att vinna marknadsandelar i Storbritannien och USA.

Grundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski uppgav nyligen för Di att Klarna växer med 400 procent om året i USA. Siktet är inställt på att nå 10 miljoner kunder på jättemarknaden före slutet av 2020.

Bolaget står på flera olika tillväxtben i USA. Vid slutet av 2019 hade Klarnas app, som lanserades i maj samma år, nått en bra bit över 2 miljoner nedladdningar i landet. Appen gör det möjligt för amerikaner att delbetala varor oavsett vilken butik köpen sker från. 

Men Klarna integrerar även sina betallösningar direkt hos e-handelsbutiker, vilket vi blivit vana med i Sverige. Över 200 000 handlare är anslutna globalt, varav ett okänt men snabbt växande antal i USA. Nu har bolaget ingått ett sådant samarbete med den franska skönhetsjätten Sephora på den amerikanska marknaden.

”Vi har under den senaste tiden verkligen fått bra fotfäste i USA och signerat med många nya handlare. Men man får vara ärlig med att Sephora är på en helt annan nivå. Det är den första riktigt stora renodlade USA-kunden och en enorm fjäder i hatten för oss”, säger marknadschefen David Sandström, som sitter i Klarnas ledningsgrupp, till Di Digital.

Några andra exempel på färska Klarna-handlare i USA är Abercrombie & Fitch, The North Face och Timberland. Dessutom arbetar man tillsammans med den svenska modejätten H&M, som också är en mindre delägare i Klarna, på andra sidan Atlanten.

”Bolag som Sephora och H&M lägger miljontals dollar på att skapa en fantastisk kundupplevelse. De vill givetvis hitta en partner som inte förstör den känslan vid betalningstillfället. Där tycker jag personligen att vi på Klarna spelar i en helt annan liga än våra konkurrenter”, säger David Sandström.

Marknadschefen är en av få som är på plats vid huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm, eftersom merparten av de 2 700 anställda på Klarna arbetar hemifrån på grund av coronapandemin.

Läs mer: H&M om avtalet: ”Klarna står för krediten” 

Den produkt som kanske rönt störst framgångar i USA är möjligheten att dela upp sina köp hos e-handlare i fyra betalningar. Krediten är helt gratis om konsumenten betalar i tid, men efter tio dagars försening utgår en avgift på 7 dollar. 

”Ur ett amerikanskt perspektiv erbjuder vi ett helt nytt, smartare och mer säkert sätt att betala. Vi konkurrerar med de fysiska kreditkorten. De börjar spela ut sin roll och är en förlegad betalmetod för näthandel. Många amerikaner upplever även att de blivit blåsta av kreditkortsbolagen i många år med höga avgifter”, säger David Sandström.

I USA har Klarna också satsat på att bli en sorts shoppingmotor som förmedlar rekommenderade produkter och inspiration till sina användare, likt den populära tjänsten Pinterest, och man ger därutöver notiser om rabatterade varor. 

Läs mer: Klarna köper bolag under krisen – skvallrar om rekommenderade varor 

David Sandström uppger att bolaget sett ett högt inflöde av nya kunder i USA under de senaste två månaderna, i spåren av coronavirusets spridning.

”Det beror nog delvis på att folk sitter hemma och att hela appmarknaden blommar, men också av att hela världen nu kommer ställa om till mer digitala kundupplevelser snabbare än tänkt. Tyvärr har det lösts ut på grund av en pandemi, men vi är mer aktuella och relevanta än någonsin”, säger han.

Har ni slagit av på takten i er marknadsföring – särskilt som människors köpkraft riskerar minska framöver?

”Vi slår inte av på takten, snarare tänker vi tvärtom. Vi är övertygade om att vi kan skapa mycket värde för kunderna i osäkra tider, man vill ha bättre överblick över sin ekonomi och hitta de bästa erbjudandena. Däremot förändrar vi våra reklambudskap, särskilt i USA”, säger David Sandström.

Han säger att Klarna inte längre marknadsför krediten som sådan, det vill säga möjligheten att dela upp eller skjuta upp sina betalningar. I stället lyfter bolaget fram andra aspekter kring förbättrad service om kunden väljer Klarna, till exempel möjligheten att få hem varan först och sedan betala eller skicka den tillbaka i retur.

”Vi ska inte vara ute och prata om våra kreditlösningar nu, till skillnad mot vissa av våra konkurrenter. Kunderna kommer minnas vilka bolag som satte deras intressen i första hand när pandemin är över”, säger han. 

USA är den världsekonomi som kanske drabbats allra hårdast av coronaviruset. Bara under de sju senaste veckorna har 33,5 miljoner amerikaner anmält sig som arbetslösa.

”Jag är en stark förespråkare av att företag bör agera värdigt i sin marknadsföring, inte minst i osäkra tider. Alla som arbetar på Klarna ska kunna se sig själva i spegeln när vi går och lägger oss. Det tycker jag absolut att vi har klarat av – och vi får mycket bra respons utifrån”, säger David Sandström.

Klarna har under de senaste åren gjort sig kända för sina stora kampanjer med världsstjärnor som Lady Gaga och Snoop Dogg. Syfte har varit att bygga varumärket, men allt har inte varit guld och gröna skogar. Den sistnämnda kampanjen fälldes av Konsumentverket för att bryta mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen.

”Vi har dragit ned på de större, mer kostsamma, kampanjerna. De kan vi göra när tiden tillåter. Utan att gå in för mycket i detalj arbetar vi flexibelt med vår budget. Nu sker mycket arbete i egna kanaler och sociala medier. Vi är inte tondöva utan har så klart anpassat våra investeringar till samtiden”, säger han.

Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 

Under 2020 kommer David Sandström och Klarna att prioritera internationell expansion. Men uppgiften är också att uppdatera bilden av Klarna på de äldre marknaderna, kanske inte minst på hemmaplan.

”Det kan ofta vara enklare att nå fram till kunder i länder som USA med nya och smarta tjänster, eftersom de inte har några förutfattade meningar om vad Klarna är. I Sverige har de flesta en relation till oss – och de kanske tänker på det vi var för tre år sedan. Arbetet att förändra det kommer att fortsätta”, säger David Sandström.

Läs mer: Klarnas vd om bilden av att bolaget tjänar bäst på försenade krediter: ”Felaktigt”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer