För knappt två månader sedan vann Kognity första pris i Di Digitals stora pitchtävling Di Startup Tour, med en miljon kronor i annonspengar från Bonnier som pris. Nu tar de in ytterligare 40 miljoner kronor i riskkapital.
”Pengarna ska användas till internationell expansion. Vi vill fortsätta att utveckla produkten och satsa i vissa nyckelmarknader”, säger Karin Bjerde, chef för strategisk affärsutveckling på Kognity.
Läs mer: Från svala till stekheta – Kognity vinner Startup Tour 2018
Bolaget grundades 2015 av Hugo Wernhoff och Nicholas Johansson och har idag 80 anställda. Kognity utvecklar interaktivt utbildningsmaterial för internationella skolsystem som IB och IGCSE. Hittills har man gett ut cirka 30 interaktiva läroböcker, samtliga på engelska. De har nyttjats av över 150 000 elever i över 90 länder.
Vi har redan kring 20 procent av alla IB-skolor.
Läroböckerna kan användas på mobiler, Ipads och datorer. De innehåller videoklipp, animeringar och 3d-grafer. Plattformen är molnbaserad så att elever och lärare kan ge feedback på innehållet. Prov kan rättas automatiskt och elever kan tävla i kunskap med varandra.
”Vi har redan kring 20 procent av alla världens skolor som erbjuder IB-diplom (International Baccalaureate reds anm.) för elever 16-18 år som kunder”, säger Karin Bjerde.
Största marknaden för IB-utbildningar är USA. Kognity satsar mycket där, men även i Storbritannien där man utvecklat utbildningsmaterial för GCSE, det brittiska skolsystemet för 14-16 åringar.
”Vi är även starka inom IGCSE, som är den internationella versionen av GCSE. I början satsade vi även mycket på marknaden för privatskolor i Mellanöstern och delar av Asien”, säger Karin Bjerde.
Hon betonar även att Kognitys långsiktiga ambitioner är att expandera på tillväxtmarknader.
Kognity har ett fantastiskt team och en skalbar produkt
”Ytterligare en miljard elever ska utbildas fram 2030. Av dessa bor 850 miljoner i Sydostasien och Afrika söder om Sahara. För att möta denna efterfrågan skulle ytterligare en miljon lärare per år behöva utbildas, samtidigt som många lärare vill lämna sitt yrke. Det är svårt att skala. Ambitionen är att vår teknik ska stärka lärarens roll och förbättra inlärningsprocessen”, säger hon.
Det är dessa världsförbättrande ambitioner som lockat Klarna-grundaren Niklas Adalberth. Hans Norrsken Foundation ägnar sig år så kallad ”impact investing”. Norrsken har investerat i Kognity tidigare och är en av de största finansiärerna bakom de 40 Mkr.
”En av vår tids största utmaningar är utbildning. Vi vet inte hur framtiden ser ut och därför kommer det vara avgörande att hitta effektiva sätt att ta till oss ny kunskap. Vi letar ständigt efter nya lösningar och tycker Kognity har ett fantastiskt team och en skalbar produkt som bygger på en stark affärsmodell. De är en förebild inom området”, säger Tove Larsson, investeringschef på Norrsken Foundation. .
Även familjen Brandbergs stiftelse Gullspång Invest är med och investerar.
Enligt Karin Bjerde räcker pengarna långt.
”Den underliggande verksamheten är idag till stor del finansierad av vår försäljning. Detta kapital är främst till för satsningar på produkt och expansion”, säger hon.
För det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti 2017 uppgick Kognitys omsättning till knappt 20 miljoner kronor med ett resultat runt nollsträcket. Det är en klar förbättring från året innan, då bolaget omsatte 3,6 miljoner kronor och förlorade 10 miljoner. Karin Bjerde har tidigare flaggat för att Kognity ska dubbla omsättningen för räkenskapsåret som slutade i augusti 2018.