Edtechbolaget Kognity utvecklar digitala verktyg som ska maximera inlärningen – dels genom att utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.
Hittills har Kognity framför allt levererat lösningar till det internationella gymnasieprogrammet, IB, men med 15 miljoner kronor i nytt kapitalet hoppas edtechbolaget nå ut till fler.
”Vi ska investera pengarna i produkten, men även kunna avancera i distributionen globalt genom att lägga till utbildningssystem på lokal nivå”, säger Karin Bjerde, global affärsutvecklingsansvarig på Kognity.
Läs mer: Finansprofil går in i digitala skolböcker
Investerar gör Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse för socialt entreprenörskap, Norrsken Foundation, tillsammans med familjen Brandbergs stiftelse Gullspång Invest. Därtill är även de befintliga affärsänglarna Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work, med i rundan.
Sedan Di Digital senast skrev om Kognity har bolaget hunnit utveckla sin digitala lärobok från att enbart rikta sig till IB-studenter till att även fungera för ytterligare två utbildningssystem, nu i brittiska skolor. En utmaning är att skala en produkt som måste individanpassas, menar Karin Bjerde.
”Den heliga graalen för startupbolag är en disruptiv och skalbar produkt, men det är enligt oss inte det bästa sättet att jobba inom edtech. Du måste vara anpassad till lokala läroplaner och arbeta med befintlig klassrumssituation. Vi försöker istället förbättra det som redan fungerar, genom både teknik och innehåll”, säger hon.
I och med att Norrsken Foundation blir en del av ekvationen, blickar Kognity nu mot möjligheten att ta fram en utbildningslösning även för utvecklingsländer.
”Målet är att nå 1,5 miljarder elever över hela världen, inte bara i väst. På lång sikt vill vi även vara verksamma i utvecklingsländer och skapa lokalt anpassade edtechprodukter för att ha en global påverkan. Det är där vi tror att det kan få störst effekt”, säger Karin Bjerde.
Lär mer: Finansprofilernas AI-bolag Sana Labs tar sig in i svenska skolan med nytt miljonkontrakt
Hittills har Kognity, som grundades 2014 av Nicholas Johansson och Hugo Wernhof, inte genererat någon vinst, däremot har bolaget vuxit kraftigt sedan starten. För det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti förra året uppgick omsättningen till drygt 19,8 miljoner kronor med ett resultat runt nollsträcket. Det är dock en klar förbättring från året innan då bolaget omsatte 3,6 miljoner kronor och förlorade 10 miljoner.
”Det viktigaste för oss är att fortsätta bygga ut försäljningsorganisationen för att nå ut till så många elever som möjligt. Samtidigt vill vi hålla ett positivt kassaflöde och gör därför nyemissioner vid produktinvesteringar”, säger Kognitys finanschef Niklas Åkesson.
Kognity har i dag 70 anställda och har hittills använts av över 100 000 elever i över 75 länder.