Hoppa till innehållet

Klarna-grundaren investerar i digitala skolböcker

Niklas Adalberths Norrsken Foundation investerar i edtechbolaget Kognity tillsammans med familjen Brandbergs stiftelse Gullspång Invest.

Klarna-grundaren Niklas Adalberth.
Klarna-grundaren Niklas Adalberth.

Edtechbolaget Kognity utvecklar digitala verktyg som ska maximera inlärningen – dels genom att utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

Hittills har Kognity framför allt levererat lösningar till det internationella gymnasieprogrammet, IB, men med 15 miljoner kronor i nytt kapitalet hoppas edtechbolaget nå ut till fler.

”Vi ska investera pengarna i produkten, men även kunna avancera i distributionen globalt genom att lägga till utbildningssystem på lokal nivå”, säger Karin Bjerde, global affärsutvecklingsansvarig på Kognity.

Läs mer: Finansprofil går in i digitala skolböcker 

Investerar gör Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse för socialt entreprenörskap, Norrsken Foundation, tillsammans med familjen Brandbergs stiftelse Gullspång Invest. Därtill är även de befintliga affärsänglarna Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work, med i rundan.

Sedan Di Digital senast skrev om Kognity har bolaget hunnit utveckla sin digitala lärobok från att enbart rikta sig till IB-studenter till att även fungera för ytterligare två utbildningssystem, nu i brittiska skolor. En utmaning är att skala en produkt som måste individanpassas, menar Karin Bjerde. 

”Den heliga graalen för startupbolag är en disruptiv och skalbar produkt, men det är enligt oss inte det bästa sättet att jobba inom edtech. Du måste vara anpassad till lokala läroplaner och arbeta med befintlig klassrumssituation. Vi försöker istället förbättra det som redan fungerar, genom både teknik och innehåll”, säger hon.

I och med att Norrsken Foundation blir en del av ekvationen, blickar Kognity nu mot möjligheten att ta fram en utbildningslösning även för utvecklingsländer.

”Målet är att nå 1,5 miljarder elever över hela världen, inte bara i väst. På lång sikt vill vi även vara verksamma i utvecklingsländer och skapa lokalt anpassade edtechprodukter för att ha en global påverkan. Det är där vi tror att det kan få störst effekt”, säger Karin Bjerde.

Lär mer: Finansprofilernas AI-bolag Sana Labs tar sig in i svenska skolan med nytt miljonkontrakt 

Hittills har Kognity, som grundades 2014 av Nicholas Johansson och Hugo Wernhof, inte genererat någon vinst, däremot har bolaget vuxit kraftigt sedan starten. För det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti förra året uppgick omsättningen till drygt 19,8 miljoner kronor med ett resultat runt nollsträcket. Det är dock en klar förbättring från året innan då bolaget omsatte 3,6 miljoner kronor och förlorade 10 miljoner.

”Det viktigaste för oss är att fortsätta bygga ut försäljningsorganisationen för att nå ut till så många elever som möjligt. Samtidigt vill vi hålla ett positivt kassaflöde och gör därför nyemissioner vid produktinvesteringar”, säger Kognitys finanschef Niklas Åkesson.

Kognity har i dag 70 anställda och har hittills använts av över 100 000 elever i över 75 länder.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera