Hoppa till innehållet

Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten

Klarnas medgrundare Niklas Adalberth ska bli riskkapitalist. Men målet är inte att tjäna pengar – tvärtom. Nu startar han stiftelsen Norrsken som ska lösa de stora samhällsutmaningarna med ny teknik.

Niklas Adalberth startar stiftelsen Norrsken för att digitalisera välgörenhetssektorn.
Niklas Adalberth startar stiftelsen Norrsken för att digitalisera välgörenhetssektorn.

För drygt tio år sedan grundade Niklas Adalberth betalbolaget Klarna tillsammans med Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson. Bolagets framgångar har gjort alla tre till miljardärer. Niklas Adalberth lämnade i höstas posten som vice vd för Klarna för att istället lägga sin tid på projekt utan vinstintresse. Nu är han färdig med grunden för sin minst sagt ambitiösa satsning: Norrsken foundation.

"Det är en stiftelse som kombinerar ny teknik med målet att ge maximal samhällsnytta. Vi kommer att satsa på projekt som löper stor risk för att inte lyckas, men som om de lyckas kan ha verklig påverkan på samhällets utmaningar", säger han när Di Digital träffar honom på ett fik i Stockholm.

Läs mer: Grundaren Niklas Adalberth lämnar Klarna

Just insikten om att det behövs fler högriskprojekt inom välgörenhetsorganisationer är en viktig del i den organisation han nu bygger upp.

"Om en välgörenhetsorganisation satsar på något som inte lyckas riskerar de att förlora hela donationsbasen. Samtidigt är det knappast rädsla för att misslyckas som leder till kreativitet och nya innovationer. Vi kommer inte att vara beroende av donationer och kan därför vara mer våghalsiga", säger han.

Stiftelsen är grundad och finansieras av Niklas Adalberth (NTL) själv. Tidigare i veckan rapporterades det i flera medier att han var på väg att sälja hela sitt innehav i Klarna till ett värde av 2,6 miljarder. Det stämmer inte.

”Jag tror långsiktigt på Klarna och ett långsiktigt ägande i bolaget. Jag kommer att sälja en mindre del av mina aktier för att stoppa in i stiftelsen, men jag fortsätter mitt starka engagemang i Klarna genom styrelsen”, säger Niklas Adalberth.

Även en liten försäljning av aktier kommer att ge Norrsken en ordentlig grund att stå på. Ett tiotal personer har redan rekryterats och planen är att ha 30 heltidsanställda om ett år.

”Jag har haft förmånen att möta väldigt många duktiga personer på Klarna och i andra techbolag som vi handplockat för att jobba med oss. Vi letar nu främst efter programmerare och produktutvecklare till teamet”, säger han.

Läs mer: Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Norrsken foundation kommer att bestå av tre delar. Den första delen är ett labb där man ska ta fram ett par egna projekt att arbeta med. Den andra delen är en verksamhet för att investera i socialt entreprenörskap. Den tredje delen är en inkubator där bolag som Norrsken har investerat i kommer att sitta.

Måttet kan vara att förbättra en miljard människors liv istället för att nå en viss värdering.

”I teknikvärlden pratar man om enhörningar, startupbolag som värderas till mer än en miljard dollar. Drömmen, på lång sikt, är att vi ska inspirera till att skapa motsvarande organisationer inom välgörenhet, där måttet kan vara att förbättra en miljard människors liv istället för att nå en viss värdering”, säger Niklas Adalberth.

Norrsken kommer precis som riskkapitalister och teknikbolag att arbeta med tydliga mål och milstolpar. Men istället för vinst eller tillväxt kommer målen att vara saker som förbättrad integration i Sverige eller räddade liv i fattiga världsdelar. Den övergripande ambitionen är att få ut maximal nytta för varje investerad krona. Det innebär också att projekten på sikt helst ska bära sig själva.

”Jag tror att det är bra om verksamheterna har intäkter och går runt, då blir den långsiktiga effekten större. Men vissa saker som vi gör kommer inte att ha någon intäktsmodell alls”, säger han.

Det här är det som känns meningsfullt att göra.

De verksamheter som Norrsken redan har investerat i – jobbtjänsten Just Arrived och integrationsappen Welcome – kommer att sitta i inkubatorn, liksom analysföretaget Flowminder. I Welcome investerade Niklas Adalberth tillsammans med Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert. Den typen av samarbeten ska det bli fler av.

”Jag vill bidra till att skapa ett ekosystem för socialt entreprenörskap. Att koppla ihop den svenska techsektorn med sociala entreprenörer är en del i det. Vi hoppas också på att samarbeta med universitet, myndigheter och välgörenhetsorganisationer”, säger han.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar

Ambitionen att göra riskfyllda investeringar innebär också att Norrsken kommer att ha ett långsiktigt perspektiv på sina bolag.

”I startupvärlden kan ett bolag gå tio år utan att göra vinst och ändå hyllas som en succé. Det krävs tålamod och fokus för att genomföra innovativa digitala satsningar. Att förändra miljarder människor liv gör man inte på några år”, säger han.

Är det här ett livsprojekt för dig?

”Det är så jag ser det nu i alla fall. Jag säger nej till alla externa styrelseuppdrag och investeringar i vinstdrivande bolag. Det här är det som känns meningsfullt att göra.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera