Hoppa till innehållet

Klarna-grundarens stiftelse öppnar hubb i Rwanda

Norrsken Foundation vill öppna hubbar i upp till 25 länder. Startskottet går av i Kigali, där man öppnar den första hubben utanför Stockholm. ”Vi ser Rwanda som en idealisk plats”, säger Fredrika Wessman. 

Niklas Adalberths stiftelse Norrsken bygger en hubb i Kigali, Rwanda.
Niklas Adalberths stiftelse Norrsken bygger en hubb i Kigali, Rwanda.Foto: Jack Mikrut, Mostphotos

Redan för ett år sedan kunde Di Digital rapportera om Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation, som hade siktet inställt på att öppna techhubbar utomlands. 

Nu har det första kontraktet skrivits på, och man har köpt en gammal belgisk skola i Rwandas huvudstad Kigali.

”När Norrsken startade för tre år sedan var ambitionen att skapa ett bra ekosystem för impact-bolag i Stockholm. Det tycker vi att vi har bidragit med till viss del. Men Stockholm hade redan innan Norrsken ett bra ekosystem för entreprenörer och finansiering. Vad händer om vi vänder oss till marknader där man inte kommit lika långt?”, säger Norrsken Foundations vd Erik Engellau-Nilsson.  

Norrsken Foundations vd Erik Engellau-Nilsson.
Norrsken Foundations vd Erik Engellau-Nilsson.Foto: AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Att det första landet man sätter foten i blir just Rwanda är ingen slump. Landet har, jämfört med många andra andra länder i området, en bra infrastruktur. Dessutom slåss man inte med samma problem kring korruption som grannländerna, och internetuppkopplingen är pålitlig. 

”Vi ser Rwanda som en idealisk plats för att nå entreprenörer i hela Östafrika. Rwanda är enligt många bedömningar lättare att göra affärer i än i Frankrike och i USA och mer jämställt än Danmark, men framför allt så har befolkningen ett enormt framåtdriv”, säger Fredrika Wessman, Head of African Expansion på Norrsken Foundation. 

Fredrika Wessman, Head of African Expansion på Norrsken Foundation.
Fredrika Wessman, Head of African Expansion på Norrsken Foundation.

Läs mer: Klarna vänder till förlust – för första gången 

Målet är att Rwanda ska bli nyckeln som öppnar upp möjligheterna även för länderna omkring. Erik Engellau-Nilsson hoppas på en ”ringarna på vattnet-effekt”, där den positiva förändringen man vill göra med hubben inspirerar till fortsatt utveckling och innovation i Östafrika. 

Rwanda blir stiftelsens första utomlandsexpansion, men på längre sikt har man ambitionen att expandera till 25 städer på 10 år. 

”Nu ska vi lära och förstå hur vi kan göra skillnad istället för att gissa från Stockholm. Vi tror oss veta vissa grejer, men det är också mycket vi inte vet än. Det måste vi vara ödmjuka inför”, säger Erik Engellau-Nilsson. 

I skolan som Norrsken förvärvat byggs det upp en hubb liknande den man har i de gamla Spårvägshallarna, intill Spotifys gamla kontor i Stockholm. Nästa steg blir att ta in en arkitekt- och designbyrå som ska få fram den rätta miljön. 

”Ambitionen är att i Kigali bygga Östafrikas största hubb för entreprenörskap och tillsammans med partners fylla den med inkubatorer, acceleratorer, nätverk och investerare”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Går allt som det ska kommer man kunna öppna hubben inom två år. 

Pengarna man finansierar expansionen med kommer enkom från Norrsken Foundations ficka, där grundaren Niklas Adalberth hittills har lagt in 700 miljoner kronor. Fortsätter allt enligt planen kommer man dock behöva hitta sponsorer för att finansiera expansionen. 

Just nu tittar man på London, Berlin, Sydafrika och Ghana. Men inget är hugget i sten. 

”Vi går in där det finns bäst förutsättningar att både göra stor skillnad och framgångsrika satsningar”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Norrsken Foundation har sedan tidigare investerat i matsvinnsappen Karma, Kognity som jobbar med digitala läroböcker och Welcomeapp som kopplar ihop nyanlända med svenskar. 

Läs mer: God för 2 miljarder – kan satsa allt på ”impact” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera