Annons

Han driver Klarna-grundarnas okända musikbolag: ”Växer med 20-30 procent om året”

Gustav Nordlindh (t.v.) grundade Royal Streaming 2006 ihop med Klarnagrundarna Niklas Adalberth (t.h.) och Sebastian Siemiatkowski.
Gustav Nordlindh (t.v.) grundade Royal Streaming 2006 ihop med Klarnagrundarna Niklas Adalberth (t.h.) och Sebastian Siemiatkowski. Foto: Pressbild, Jack Mikrut.
För tretton år sedan startade Gustav Nordlindh sitt Royal Streaming ihop med Klarnagrundarna Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski. Nu är bolaget värt 100 miljoner kronor och expanderar i Asien. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Royal Streaming är doldisbolaget från Uppsala som utmanar Soundtrack Your Brand på marknaden för bakgrundsmusik i restauranger, butiker och hotell. 

Musikstreamingbolaget har i dag kunder som Wayne's Coffee, Rusta, Mio, Synsam, Apoteket och Grand Hotel. Man har vuxit utan riskkapital och bolaget har gått med vinst sedan starten. 

I fjol steg omsättningen med 22 procent till 22 miljoner kronor. Vinsten landade på 5,9 Mkr.

”Vi växer med 20-30 procent om året”, säger vd:n Gustav Nordlindh.

Royal Streamings intäkter är därmed en knapp fjärdedel av Soundtrack Your Brands omsättning på 94 Mkr i fjol. Men Soundtrack Your Brand redovisade samtidigt en förlust på hela 146 Mkr under 2018.

”Våra kostnader per enhet är nog högre än Soundtrack Your Brands kostnader. Men vi har inte byggt upp en lika stor apparat som de har. Vi är bara 14 medarbetare på Uppsalakontoret och håller kostnaderna låga”, säger Gustav Nordlindh.

Läs mer: Rekordstor förlust för svenska Soundtrack Your Brand 

Han grundade Royal Streaming 2006, samma år som Spotify startades, tillsammans med två andra killar i 24-årsåldern. 

”Vi ville skapa en komplett musiktjänst för att ljudsätta butiker, restauranger och hotell. Vi hade alla jobbat i de miljöerna och tyckte att det fanns förbättringspotential. Många spelade bara radio eller blandad musik på en cd-växel”, säger Gustav Nordlindh.

Den ena medgrundaren hette Niklas Adalberth, och var Gustavs klasskamrat från Lundellska skolan, ett gymnasium i Uppsala. Den andra var Niklas kompis Sebastian Siemiatkowski. 

”De ägde 33 procent vardera och jag ägde 34 procent”, säger Gustav Nordlindh.

Men trion skulle bli kortlivad. Niklas och Sebastian hade redan grundat Kreditor, sedermera Klarna, och till skillnad från Royal Streaming började bolaget ta fart ganska tidigt. 

”Sebastian sålde allt, men Niklas Adalberth äger fortfarande 10 procent av Royal Streaming”, säger Gustav Nordlindh i dag.

Vi umgås mycket privat familjerna emellan. Vi åker på resor och semestrar ihop.

Själv äger han 45 procent av bolaget. Resten ägs av Gallerix grundare Thomas Sonesson och Anders Trygg, som drev Gallerix i många år.

Royal Streamings framgång bygger på att lösa utmaningarna på enklast möjliga sätt och växa utan externt riskkapital. Istället för att teckna avtal direkt med musikbolagen, som Spotify och Soundtrack Your Brand, har man skrivit på med lokala rättighetsorganisationer som Ifpi och Stim i Sverige. Man köper även in musik från skivbolag och andra aktörer som producerar direktlicensierad musik. 

Musiken används sedan för att skapa låtlistor som används som bakgrundsmusik. Låtlistorna är anpassade efter kundens målgrupp och i likhet med Soundtrack Your Brand säger man sig kunna öka försäljningen genom att välja rätt musik vid rätt tid. 

”Ta Wayne's Coffee som exempel. När de har få kunder är det bra att spela lugn musik. Då stannar kunderna längre och köper förhoppningsvis mer. När det är fullt är det bra att spela musik med högre tempo för att öka ruljansen”, säger han. 

Givetvis är systemet mer sofistikerat än så och de datadrivna aspekterna ökar år för år. Resultatet är ett bolag som en del investerare visat intresse för. Men än så länge är Gustav Nordlindh inte redo att sälja. 

”Baserat på dessa propåer tror vi att bolaget är värt närmare 100 miljoner kronor. Men det är inget vi vet med säkerhet”, säger Gustav Nordlindh. 

Han ser sig själv som en jordnära Uppsalabo, vars bolag växt stegvis i skuggan av sina två forna kompanjoner. Men någon brist på ambition är det inte tal om.

För ett år sedan startade man ett samriskbolag i Bangkok för att expandera Royal Streaming till Asien. I dag har man sex medarbetare på plats, och tjänsten finns i Thailand och Malaysia. Vietnam står näst på tur. 

”Vi äger ett bolag ihop med två svenskar som bland annat är återförsäljare av Zounds Marshall-högtalare i Asien”, säger Gustav Nordlindh. 

Han uppger att verksamheten i Asien omsätter cirka 1,5 Mkr på årsbasis och spås nå ett nollresultat redan till jul. 

Soundtrack Your Brand jobbar med Sonos. Har ni något samarbete med ett högtalarbolag?

”Vi jobbar med svenska Audio Pro. De har ett trådlöst system som funkar jättebra i retail-miljö.”

Läs mer: Soundtrack Your Brand tecknar avtal med Sonos – ska få företag att betala

Vad har ni för kunder i Asien?

”Hittills är det mycket butikskedjor och hotell med 20-50 enheter. Men allt är så mycket större där! Vi har en kund på gång som har 780 enheter, men det är inte klart så jag kan inte prata om det.”

Hur funkar marknaden för streamad bakgrundsmusik i Asien? 

”Det är jungfrulig mark, men samtidigt kaos med rättigheterna. Det finns många rättighetsorganisationer och förhandlingarna är mer komplicerade. Men vi börjar få ett grepp om det.” 

Hur är din relation med Niklas Adalberth?

”Han är inte aktiv i bolaget, men vi umgås mycket privat familjerna emellan. Vi åker på resor och semestrar ihop”, säger Gustav Nordlindh. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer