Hoppa till innehållet

Klarna-höjdarens hundsajt drar ifrån

Djurmat växer så det knakar på nätet. Efter Animails uppköp av konkurrenten Zoozoo omsatte bolaget 117 miljoner kronor 2015. Samtidigt orsakade en aggressiv tillväxtstrategi en förlust på 38 Mkr.

Animails vd Karl Prytz.
Animails vd Karl Prytz.

Marknaden för hemleveranser av djurmat växer men är än så länge en av de minst utvecklade e-handelssektorerna. Runt 95 procent av all djurmat handlas fortfarande i butik. Samtidigt slåss flera aktörer på marknaden om att vara störst.

Under sommaren 2015 köpte marknadsettan Animail sin största konkurrent Zoozoo vilket har lett till kostnadsrelaterade synergier enligt Karl Prytz, bolagets vd och Klarnas tidigare marknadschef. Med Zoozoo stärker Animail sin dominans i sektorn, och den gemensamma koncernen hade en omsättning på 117 miljoner kronor i fjol.

Läs även: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com

Samtidigt gjorde bolaget en förlust på 38 Mkr. För 2014 redovisade Animail, som då alltså inte innefattade Zoozoo, en omsättning på 72 Mkr och gjorde en förlust på 23 Mkr.

”De möjligheter vi såg med förvärvet har införlivats och på det sättet var affären väldigt bra. Men det är tufft att ta över bolag och vi hade en stökig lagerflytt. Det kostar pengar när saker inte följer plan men vi hade också ett par dagars försening med leveranser vilket påverkade kundupplevelsen. Det problemet är löst nu”, säger Karl Prytz.

Det är tufft att ta över bolag och vi hade en stökig lagerflytt.

Utöver kostnaden för förvärvet spädde konkurrensen mellan Zoozoo och Animail på förlusten. Båda hade aggressiva tillväxtstrategier för att ta marknadsandelar under första halvåret 2015 vilket kostar. Efter uppköpet bytte bolaget strategi och satsar nu på att bli lönsamt.

”Framförallt var det ett perfekt tillfället att få hem affärsmodellen. Nu ska vi fortsätta att växa och samtidigt styra om mot ett lönsamhetsfokus. Vi hade vår första lönsamma månad för ett tag sedan men varje månad kommer inte att vara det. Resultatet för helåret 2016 kommer nog också vara negativt”, säger Karl Prytz.

Läs även: Hundåren över för Vetzoo – dubblar omsättningen

Men bara för att Animail har köpt upp Zoozoo betyder det inte att det saknas konkurrenter. Exempelvis Vetzoo som förväntar sig en omsättning på mellan 80-100 Mkr 2016. Men konkurrensen är ingenting som oroar Animails vd Karl Prytz: 

”Jag är trygg med vår marknadsposition och när det gäller Vetzoo och andra e-handelsaktörer så har vi en samsyn i att vi driver en utveckling från offline till online och den utvecklingen hjälper de att driva på. Självklart konkurrerar vi om kunder men den största tillväxten kommer från att folk slutar att handla offline.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera