Annons

Klarna kliver in i Spanien – sköter delbetalning åt modehus

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Betaltjänsten Klarna etablerar sig nu i Spanien. Fintechbolaget som bland annat har samarbeten med H&M, Adidas och sminkkedjan Sephora har bland annat knutit upp modehuset Michael Kors, skriver Reuters.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betalbolaget Klarna meddelar att man i slutet av juli inleder ett samarbete med Michael Kors i Spanien. Inom kort utökas marknaden med fler märken. Betallösningen innebär en avbetalning under 30 dagar uppdelat på tre tillfällen. 

Klarna hänvisar till prognosen från Statista som säger att e-handeln växer i Spanien med en årstakt på nära 8 procent. 

”Handeln förändras snabbt på grund av ökade förväntningar från spanska kunder”, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski i ett uttalande.

Klarnas affärsidé bygger på att betalningar kan göras via nätet, bland annat via fakturor, delbetalningar och direktbetalningar. Detta har dock mött motstånd i Sverige på grund av signaler från bland annat Kronofogdemyndigheten kring ökande konsumtionslån bland hushållen. Från och med den 1 juli införs en ny lag där direktbetalning ska vara förstahandsvalet vid handel på nätet istället för till exempel faktura eller delbetalning.

Läs mer: Slaget mot Klarna – nu blir det svårare att handla på krita 

Läs mer: Riksdagen gick på Bolunds linje – betalalternativ för e-handeln regleras

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer