Hoppa till innehållet

Klarna-konkurrenten: Börsnotering var ett bättre alternativ

Det nederländska fintechbolaget Adyen har haft en raketfärd på börsen. Enligt bolagets medgrundare Roelant Prins var börsen ett bättre alternativ än att ta in nytt kapital, allt för att behålla makten över bolaget.

Adyens medgrundare och kommersiell chef Roelant Prins.
Adyens medgrundare och kommersiell chef Roelant Prins.Foto: Amanda Lindgren

I juni noterades det nederländska betaltjänstbolaget Adyen på Amsterdamsbörsen. Sedan dess har aktien rusat med knappt 166 procent och bolaget har nått ett börsvärde på ungefär 189 miljarder kronor. I jämförelse är Telia värderat till 179 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Trots att Adyen är en stor spelare på fintech-scenen i Europa, med kunder som Spotify, Uber och Netflix, var bolaget relativt okänt innan man gick till börsen.

”Vi blev kända genom vår börsnotering i Europa. Arbetet med att komma dit har varit en lång resa, innan noteringen var det inte många som kände till oss”, säger Adyens medgrundare och kommersiella chef Roelant Prins, från scenen på Sthlm Tech Fest.

Läs mer: Här är allt du behöver veta om succénoteringen Adyen 

Adyen ökade vinsten med 75 procent under förra kvartalet, resultatet på sista raden landade på 48,2 miljoner euro, motsvarande drygt 500 miljoner kronor.

Men bolaget har tagit framgångarna med ro. Precis som man gjorde efter att man gick in på börsen, berättar Roelant Prins.

”Klockan nio, när börsen öppnade, träffades vi och sa några ord. Men vi drack ingen champagne eller så.”

Läs mer: Börsraketen Adyen ökar vinsten med 75 procent 

Enligt Roelant Prins administrerade bolaget transaktioner för 70 miljarder euro, eller 740 miljarder kronor, under de senaste sex månaderna. Adyen valde, till skillnad från det svenska fintechbolaget Izettle, att satsa på börsen snarare än att bli uppköpta av en större aktör.

Roelant Prins berättar att börsen var ett bättre alternativ för bolaget eftersom man ville fortsätta vara själständiga. Något som varit viktigt för bolaget under hela vägen från starten 2006 i Amsterdam till i dag. Nya investerare betyder fler åsikter och mindre självbestämmande, enligt medgrundaren.

”Vi gillar vår väg och vill ha flera alternativ. Till slut måste man skapa likviditet samtidigt som vi ville vara självständiga. Då tar man antingen in mer pengar från flera investerare eller går till börsen, vi valde börsen”, säger han.

Strategin har dock kostat. Flera gånger tackade Adyen nej till erbjudanden som skulle kunna ge stora inkomster. Allt för att hålla sig till den inslagna vägen mot framgång.

”Oavsett om något skulle ge miljoner i intäkter så sa vi nej om det inte var en del av vår strategi. Vi höll oss stenhårt till vår strategi”, säger Roelant Prins.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera