I juni noterades det nederländska betaltjänstbolaget Adyen på Amsterdamsbörsen. Sedan dess har aktien rusat med knappt 166 procent och bolaget har nått ett börsvärde på ungefär 189 miljarder kronor. I jämförelse är Telia värderat till 179 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.
Trots att Adyen är en stor spelare på fintech-scenen i Europa, med kunder som Spotify, Uber och Netflix, var bolaget relativt okänt innan man gick till börsen.
”Vi blev kända genom vår börsnotering i Europa. Arbetet med att komma dit har varit en lång resa, innan noteringen var det inte många som kände till oss”, säger Adyens medgrundare och kommersiella chef Roelant Prins, från scenen på Sthlm Tech Fest.
Läs mer: Här är allt du behöver veta om succénoteringen Adyen
Adyen ökade vinsten med 75 procent under förra kvartalet, resultatet på sista raden landade på 48,2 miljoner euro, motsvarande drygt 500 miljoner kronor.
Men bolaget har tagit framgångarna med ro. Precis som man gjorde efter att man gick in på börsen, berättar Roelant Prins.
”Klockan nio, när börsen öppnade, träffades vi och sa några ord. Men vi drack ingen champagne eller så.”
Läs mer: Börsraketen Adyen ökar vinsten med 75 procent
Enligt Roelant Prins administrerade bolaget transaktioner för 70 miljarder euro, eller 740 miljarder kronor, under de senaste sex månaderna. Adyen valde, till skillnad från det svenska fintechbolaget Izettle, att satsa på börsen snarare än att bli uppköpta av en större aktör.
Roelant Prins berättar att börsen var ett bättre alternativ för bolaget eftersom man ville fortsätta vara själständiga. Något som varit viktigt för bolaget under hela vägen från starten 2006 i Amsterdam till i dag. Nya investerare betyder fler åsikter och mindre självbestämmande, enligt medgrundaren.
”Vi gillar vår väg och vill ha flera alternativ. Till slut måste man skapa likviditet samtidigt som vi ville vara självständiga. Då tar man antingen in mer pengar från flera investerare eller går till börsen, vi valde börsen”, säger han.
Strategin har dock kostat. Flera gånger tackade Adyen nej till erbjudanden som skulle kunna ge stora inkomster. Allt för att hålla sig till den inslagna vägen mot framgång.
”Oavsett om något skulle ge miljoner i intäkter så sa vi nej om det inte var en del av vår strategi. Vi höll oss stenhårt till vår strategi”, säger Roelant Prins.