Annons

Klarna köper bolag under krisen – skvallrar om ny strategi

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski, tillsammans med e-handelsplattformen Nujis app.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski, tillsammans med e-handelsplattformen Nujis app. Foto: Jack Mikrut (Di) och press.
Klarna har spenderbyxorna på under coronakrisen och köper en brittisk e-handlare. Affären indikerar att det svenska bolaget kan komma att börja rekommendera utvalda produkter till sina kunder – men själva är de kryptiska.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarna slår till med ett förvärv mitt under den brinnande coronakrisen. 

Sveriges största betal- och kreditbolag köper brittiska Nuji, som grundades 2010 med huvudkontor i London. 

Nuji är en digital plattform som samlat mer än 5 miljoner varor inom kläder, skor, handväskor, accessoarer och heminredning från över 10 000 olika designers och återförsäljare. 

Deras affärsidé består bland annat av att rekommendera utvalda e-handelsprodukter till konsumenter, med hjälp av teknik och algoritmer. 

Köpen slutförs inte på Nujis plattform, utan kunden skickas vidare till återförsäljarens miljö. Därmed skiljer man sig åt från andra marknadsplatser som Amazon eller Ebay.

Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan är fåordig och vill i dagsläget inte svara på Di Digitals frågor om affären, men hon bekräftar att de har köpt Nujis tillgångar och anställt deras personal.

”Klarna fortsätter att taktiskt investera när vi ser möjlighet till starka komplement för vår framtida strategi, särskilt nu när handeln globalt och kunders förväntningar utvecklas så snabbt”, skriver Aoife Houlihan i en kort kommentar.

Läs mer: Riksdagen gick på Bolunds linje – krediter för e-handeln regleras 

Nuji grundades av entreprenörerna Anton Meryl Nithianandan, Dean Fankhauser och Vincent Thome. 

”Jag ser fram emot att utforska hur 'smoooth' den framtida köpupplevelsen kan bli”, skriver medgrundaren Vincent Thome på Twitter, som en blinkning till Klarnas reklamslogan om smidiga betalningar.

Det är oklart hur mycket Klarna har betalat för Nuji.

Sedan starten för tio år sedan har bolaget enbart tagit in en mindre summa riskkapital: 2 miljoner dollar eller cirka 20 miljoner kronor, enligt databasen Crunchbase. 

I Nujis senaste bokslut, som löpte fram till mars 2019, finns inga uppgifter om hur mycket bolaget har omsatt. Men enligt vad bolaget självt uppger på Linkedin har de nått lönsamhet och en årlig försäljning på över 15 miljoner dollar, cirka 150 Mkr.

Läs mer: Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

Klarna kommer att lägga ned Nujis plattform inom två månader. Alla konton som registrerats av konsumenter på plattformen kommer att raderas, medan samarbeten med återförsäljare avslutas.

Det indikerar att Klarna har köpt Nujis teknik för att utveckla en egen rekommendationstjänst med utvalda produkter inom e-handeln. Det skulle i så fall utvidga betal- och kreditbolagets affärsmodell.

Nuji blir Klarnas nionde kända förvärv sedan starten 2006 – efter de tyska bolagen Sofort, Billpay, Cookies App och Shopco, brittiska Close Brothers Retail Finance, israeliska Analyzd, amerikanska Spring samt italienska Moneymour.

Läs mer: Klagomålen mot Klarna ökar kraftigt – men bolaget nöjt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer