Annons

Klarna köper upp och lägger ned svensk prispressar-app

Woilàs fyra grundare Carl Enbom, Wilhelm Schenning, Rickard Bergeling och Jonas Friman. De blir nu en del av Klarna – som leds av vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Woilàs fyra grundare Carl Enbom, Wilhelm Schenning, Rickard Bergeling och Jonas Friman. De blir nu en del av Klarna – som leds av vd:n Sebastian Siemiatkowski. Foto: Press och Di.
Den svenska prispressar-appen Woilà värderades tidigare i år till 150 miljoner kronor. Nu köps företaget upp av den svenska betaljätten Klarna – som lägger ned Woilàs app för att utveckla liknande shoppingtjänster under egen flagg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska appen Woilà vill spara pengar åt dig som nätshoppar – efter att köpet är gjort. Bolaget grundades 2017 av Wilhelm Schenning, Carl Enbom, Jonas Friman och Rickard Bergeling. 

Affärsmodellen bygger på att allt fler e-handlare erbjuder en så kallad prisgaranti. Om produkten är billigare i en annan butik har Woilà skött kontakten med butiken och sett till att kunden får tillbaka mellanskillnaden, och tar själva 25 procent i kommission.

Den andra modellen bygger på lagen om minst två veckors ångerrätt på onlineköp. Woilà har då automatiskt fiskat upp kvitton från e-handlare och håller koll på om priset sänks.

Woilàs app släpptes i fullskalig version under maj 2019 och hittills i år har bolaget hanterat transaktioner till ett värde motsvarande 440 miljoner kronor i Sverige, enligt egen utsago.

Men nu köps bolaget upp av Klarna, som från och med den 30 oktober väljer att lägga ned Woilàs egen app. All tidigare användardata kommer raderas och följer inte med i affären. 

Förvärvet handlar i stället om att ta del av Woilàs teknik och nio anställda som framöver ska utveckla liknande tjänster åt Klarna, en så kallad ”acqui-hire”.

Bakom kulisserna bygger Woilàs teknik på att användaren låter bolaget få tillgång till sin mejlkorg. Där identifierar tjänstens algoritmer vilka inkommande mejl som är kvitton från e-handlare. 

Läs mer: Klarna vill få tillgång till kundernas mejlkorgar – möts av kritik 

Woilàs vd Wilhelm Schenning är mycket fåordig när Di ringer upp.

”Jag kommer inte kommentera någonting kring den här affären”, säger han.

Sedan starten hade Woilà tagit in 37 Mkr i externt kapital, varav merparten tillfördes bolaget så sent som i februari 2020. 

Då investerade Schibsted 25 Mkr och blev Woilàs största externa ägare med 16 procent av aktierna. Den norska mediejätten hade tidigare investerat i liknande bolag som Prisjakt och Blocket.

”Woilà är ett teknik- och produktbolag som jag tror passar väldigt väl in i Klarnas struktur. Det passar bättre in i Klarnas strategi än vad det gjorde för Schibsted och de andra ägarna”, säger Peter Grytterhielm, operativ chef på Schibsted, till Di.

Läs mer: Schibsted investerar 25 miljoner i ny prispressar-app 

Det innebär att Schibsted enbart hann vara delägare i Woilàs i ett drygt halvår. Bland de övriga investerarna märks DIBS-grundaren Niklas Söderholm, ITAB:s storägare Anna Benjamin och Prisjakts grundare Jonas Bonde.

Enligt uppgift till Di var Klarna den part som initierade affären.

”Det har gått väldigt fort, snabbare än vad vi hade tänkt oss. Det är ingen hemlighet att Schibsted inte har exit som strategi, utan vi investerar i regel för att skala bolag långsiktigt”, säger Peter Grytterhielm.

Woilà värderades till 152 Mkr i samband med det senaste kapitaltillskottet i början av året. 

Ingen av parterna vill kommentera vad Klarna nu fick betala för bolaget.

”Jag kan tyvärr inte diskutera summan”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna.

”Jag tror både köpare och säljare är nöjda, mycket nöjda”, tillägger Peter Grytterhielm på Schibsted.

Under 2019 hade Woilà en mycket blygsam omsättning om 14 000 kronor och noterade en förlust om 4,2 Mkr.

Förvärvet skvallrar om en ny strategi för Klarna, som värderas till 93 miljarder kronor. Bolaget har under de senaste åren vigt resurser till att bli en mer allomfattande ”shoppingapp”, vid sidan om sina betal- och kreditprodukter. 

Särskilt i USA har Klarna storsatsat på att rekommendera produkter och ge inspiration till sina användare genom appen, likt den populära tjänsten Pinterest, och man ger därutöver notiser om rabatterade varor. 

Tidigare i år köpte Klarna även upp det brittiska företaget Nuji, vars affärsidé bestod av att rekommendera utvalda e-handelsprodukter till konsumenter med hjälp av teknik och algoritmer. 

Läs mer: Klarna köper bolag under krisen – skvallrar om ny strategi 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer