Annons

Klarna-kunders pengar hamnade i fel sparform: ”Ett missförstånd”

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski. Foto: Jack Mikrut
Flera av Klarnas nya sparkunder fick mot sin vilja pengar insatta på ett konto med lägre ränta än tänkt. Enligt bolaget beror det inte på något tekniskt fel – utan missförstånd. ”Det har uppstått bland ett fåtal av våra sparkunder”, uppger kommunikationschefen Johan Gustafsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av juli drog Klarna nytta av sitt banktillstånd genom att lansera sparkonton, där det stora löftet till kunderna var att ge Sveriges bästa ränta. 

Det flexibla sparkontot utan bindningstid har en ränta på 0,96 procent. För konton med bindningstid gäller ännu förmånligare räntor om 1,21 procent för sex månader, 1,41 för 12 månader och 1,61 för 24 månader.

Läs mer: Klarna lanserar sparkonton – så blir räntan 

Två av varandra oberoende uppgiftslämnare har sedan dess hört av sig Di Digital och uppgett att deras sparpengar hamnat på fel typ av konto hos Klarna.

I stället för att medlen som avtalat sattes in på ett sparkonto med bindningstid inom det högre räntespannet, hamnade insättningen på ett konto med den lägsta räntan om 0,96 procent.

Vad är då orsaken bakom problemet?

Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson svarar att kunderna behövde ange en specifik summa vid upprättandet av sitt sparkonto om de vill binda sina pengar. Problemet har sedan uppstått när den faktiska insättningen från kunden inte matchat det angivna beloppet.

”Insättningar med lägre belopp än det som tidigare angetts av kunderna har därför automatiskt sparats på en kontoform utan bindningstid. Det är med omsorg för kunden för att inte riskera att pengarna överförs till ett konto med bindningstid om det inte varit önskvärt”, skriver han i ett mejl till Di Digital. 

Enligt Di Digitals uppgiftslämnare ska Klarnas kundtjänst tidigare ha uppgett att de var medvetna om problemet och att det hade drabbat fler konsumenter.

Johan Gustafsson menar dock att det endast berört ett begränsat antal kunder.

”Vi vill gärna förtydliga att det inte handlar om något tekniskt fel, utan att missförstånd har uppstått bland ett fåtal av våra sparkunder”, uppger Johan Gustafsson.

Han tillägger att Klarna nu gjort sin digitala ansökningsprocess enklare och smidigare för kunderna.

”Med anledning av att det har uppstått missförstånd i enskilda tillfällen har vi förtydligat instruktionerna i vårt gränssnitt och hjälper de kunder som berörts att föra över pengarna till den önskade sparformen.”

Klarna vill i dagsläget inte uppge hur många svenskar som hittills blivit sparkontokunder hos bolaget.

”Vi har omedelbart efter lansering upplevt väldigt stor efterfrågan på våra sparkonton vilket är otroligt kul och den stora tillströmningen av kunder har även inneburit att vi upptäckt att det funnits utrymme för förbättringar av användarupplevelsen”, skriver Johan Gustafsson i sitt mejl.

Läs mer: Klarna vill få tillgång till kundernas mejlkorgar – möts av kritik

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer