Klarna tar ett stort kliv mot att bli en fullfjädrad bank. Nu är det officiellt att fintechraketen lanserar ett helt eget fysiskt betalkort för konsumenter.
”Med Klarnakortet kan du handla var du än är, både i butik och online. Du kan själv välja att betala direkt eller få en månadsfaktura”, skriver Klarna på sin hemsida.
I en skriftlig kommentar till Di Digital bekräftar Klarna att det nya kortet nu finns tillgängligt på marknaden.
”Det här är nästa steg på vår resa mot att erbjuda framtidens betalnings- och shoppingupplevelse med användarupplevelsen i fokus”, skriver presskontakten Johanna Nyman i ett mejl.
Läs mer: Konsumentverket kritiserar Klarna – men lägger ner utredning
Av bilderna att döma kommer produkten att lanseras tillsammans med Visa. Den amerikanska kortjätten investerade 175 miljoner kronor och blev delägare i Klarna sommaren 2017.
Kortet kommer att vara anslutet till kundens konto på en annan bank, i det fall man vill att pengarna ska dras direkt. Ett annat alternativ är att Klarna debiterar kunden vid ett senare tillfälle genom faktura, vilket historiskt sett varit bolagets huvudsakliga affärsområde, står att läsa på hemsidan.
Klarna skriver att kortet inte kommer att ha någon årsavgift och att det är kostnadsfritt att betala direkt. Däremot tillkommer en månadsavgift på 29 kronor om man väljer att betala på faktura, heter det.
Bolaget uppger också att det fysiska kortet kommer att vara kopplat till Klarnas app, där konsumenten får en pushnotis i samband med varje köp.
Möjligheten att ge ut egna betalkort öppnades för Klarna under sensommaren 2017. Då beviljades nämligen bolaget, under uppmärksammade former, ett banktillstånd från Finansinspektionen i Sverige.
Men redan två år tidigare hade Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski stakat ut vägen framåt för sitt bolag.
”Att koppla ett Klarna-kort till ditt konto. Det är sådant vi inte kan göra idag men som vi vill titta på”, sa Sebastian Siemiatkowski till Di Digital i oktober 2015.
Under 2017 omsatte Klarna drygt 4,5 miljarder kronor, med en nettovinst på knappt 350 Mkr, vars grundaffär fortfarande är betalningar inom e-handeln.