Annons

Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski ger kraftiga rabatter till nätjättar som Adlibris.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski ger kraftiga rabatter till nätjättar som Adlibris.
Klarna erbjuder både kickbacks och gratis kassalösning till Sveriges största nätbutiker, enligt flera källor till Di Digital. I gengäld får Klarna viktig kunddata – och kan tjäna på delbetalningar och förseningsavgifter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I slutet av september kunde Di Digital avslöja hur stora e-handlare som Cdon, Adlibris, och Nelly uppmuntrar sina kunder att välja alternativ som leder till kreditbetalningar hos aktörer som Klarna, Qliro, Svea Ekonomi och Collector. Som tack får de olika former av ”kickbacks”. 

Läs mer: Nätbutikernas knep – tjänar pengar på skuldsatta: ”Driver folk till delbetalning”

Di Digital kan nu avslöja att Klarna, som är Sveriges ledande betalbolag, även ger bort hela sin kassalösning ”Klarna Checkout” gratis, eller nästan gratis, till ledande nätbutiker som Adlibris, Apotea, Mathem, Sportamore, med flera. Detta enligt fyra av varandra oberoende källor som talar under löfte om anonymitet. 

”De största kunderna betalar mellan 0 och 0,5 procent av transaktionsvolymen för att använda Klarna Checkout. Det kan jämföras med en avgift på cirka 3,5 procent för en liten nätbutik”, säger en källa i branschen.

Källan menar att Klarna ändå tjänar gott om pengar, främst på räntan från delbetalningar, men även på förseningsavgifter.

”Jag har hört från tidigare anställda på Klarna att de kan tjäna 8 procent av transaktionsvolymen även när de tar noll i avgift. De kan sedan ge en fjärdedel av förtjänsten som kickback till nätbutiken”, säger källan. 

”Ju större butik, ju bättre rabatt”, säger en annan källa, som ser upplägget som naturligt.

En tredje källa bekräftar att Adlibris får Klarna Checkout i princip gratis. Ovanpå det får nätbutiken kickbacks på transaktionerna. 

Som tack ger nätbutikerna bort mängder med kunddata till Klarna. Den används för att ”känna igen” kunden och förenkla upplevelsen i Klarna Checkout överlag, inte minst vad gäller Klarnas egna alternativ. 

Klarna avböjer att kommentera uppgifterna.

”Vi kommenterar inte våra avtal, eftersom det råder både affärs- och banksekretess”, säger presschefen Magnus Törnblom per mejl. 

Han påpekar dock att Klarna ”aldrig förväljer delbetalning åt kunden” i sin kassa. Vidare uppger han att Klarna ”mer än halverat andelen påminnelser och minskat andelen inkassoärenden med två tredjedelar under de senaste fem åren”.

I Klarna Checkout får kunderna välja mellan Klarnas fakturalösning (med en tidsfrist på 14 dagar), direktbetalning, kortbetalning eller Klarnas delbetalning. Enligt Di Digitals uppgifter väljer merparten av kunderna Klarnas lösningar. En källa påpekar att Klarna även hjälper nätbutiker att göra riktad reklam för ”köp nu, betala sen”-erbjudanden.

Näthandelns kassalösningar granskas just nu av regeringen som oroas av att konsumtionskrediterna växer med runt 7 procent per år, och utgör cirka 18 procent av hushållens totala skulder. Enligt ett nytt lagförslag, som ska börja gälla nästa år, ska nätbutiker förbjudas att först presentera - eller själva fylla i - kredit som betalsätt, om andra alternativ finns. 

Klarna gick till attack mot lagförslaget i ett blogginlägg i måndags. De menar att regeringen ”är mer intresserade av skapa rubriker” än att ”faktiskt lösa det allvarliga samhällsproblem som den ökande skuldsättningen är.” 

Finansmarknadsminister Per Bolund beskriver Klarnas inställning som ”märklig”.

”Jag tycker att det är bekymmersamt att Klarna med sådan kraft motsätter sig att konsumenterna ska erbjudas att betala för varan direkt”, sa han till Di Digital i torsdags.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer