Hoppa till innehållet

Klarna nekade hundraåring – fälls för diskriminering

När en kvinna fyllde 100 år nekades hon att handla genom faktura hos Klarna. Nu fälls betalbolaget för åldersdiskriminering.

Klarnas huvudkontor i Stockholm. (Personen på bilden har inget med texten att göra.)
Klarnas huvudkontor i Stockholm. (Personen på bilden har inget med texten att göra.)Foto: Jonas Eng

Under hösten 2017 fyllde en kvinna i Sundsvall 100 år. Då fick hon en mindre trevlig överraskning när fakturabetalningarna från Klarna slutade att fungera.

Kvinnan bor på ett av kommunens serviceboenden och hade tidigare fått varor levererade till sig från en lokal matbutik varje vecka. Betalningen hade skötts genom faktura hos Klarna och fungerat bra fram till hennes 100-årsdag.

Läs mer: Klarnas grundare drog in 700 miljoner – de anställda förlorade pengar 

Trots upprepade kontakter med bankens kundservice fick hennes anhöriga enligt anmälan bara ett beklagande besked om att kvinnan inte längre kunde vara kund hos betalbolaget, som i fjol beviljades banklicens.

Nu har Diskrimineringsombudsmannen konstaterat att Klarna utsatte kvinnan för åldersdiskriminering. Det rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

Den äldre kvinnan nekades att handla genom Klarna eftersom deras system inte kunde särskilja om någon är född på 1900- eller 2000-talet, skriver bolaget i sitt svar till myndigheten. Det gjorde att Klarna inte kunde utföra någon kreditkontroll och förde dessutom med sig en risk att acceptera kreditköp för personer under 18 år, heter det.

Numera ska den tekniska begränsningen vara löst. Personer över 100 år behandlas på samma sätt som resterande kunder, uppger Klarna. Av den anledningen stannar Diskrimineringsombudsmannen vid att klandra banken och avslutar ärendet.

Läs mer: Konsumentverket kritiserar Klarna – men lägger ner utredning 

Läs mer: Klarna startar hubb i Berlin 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera