Hoppa till innehållet

Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor

Svenskarna betalar alldeles för mycket för sina lån. Det menar tre techveteraner med bakgrund på bland annat Klarna och Izettle som nu har grundat fintechbolaget Anyfin för att hjälpa konsumenterna att minska sina räntekostnader. 

Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem.
Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem.Foto: Christoffer Skogsmo

Tidigare i år sa Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann upp sig från sina jobb på Klarna och iZettle för att grunda Anyfin. Affärsiden är att hjälpa personer med god kreditvärdighet att minska sina räntekostnader på konsumtionslån genom att omfinansiera deras ursprungliga kredit.

”Alla vi tre som har grundat det här bolaget har jobbat inom branschen med betalningar, fintech och kreditgivning länge. Man ser både vilken nytta det gör för konsumenter och vad det möjliggör, men ibland ser man också att konsumenter betalar alldeles för mycket för sina krediter”, säger Mikael Hussain, vd för Anyfin. 

Läs mer: Ny tjänst ska få släkten att finansiera ungas bostadsköp 

Tjänsten fungerar genom att kunden tar en bild på sin faktura, skickar den digitalt till Anyfin som sedan läser av den, gör en riskbedömning och ger kunden ett nytt erbjudande. Detta kan kunden sedan välja att acceptera direkt med hjälp av Bankid. 

Vad skiljer er affärsmodell från andra bolag som vill pressa räntor?

”Vi är inte en låneförmedlare och är inte beroende av bankerna vilket innebär att vi kan ha en helt annan process. I vanliga fall tar det massor med tid och pappersarbete för att flytta ett lån. Det har vi bytt ut till att bara skicka en bild på sin senaste månadsfaktura, all övrig administration sköter vi”, säger Mikael Hussain. 

Så ni tar över kundernas kredit och blir utlånare?

”Precis. Vi kommer stå under Finansinspektionens tillsyn och lånar ut pengar på egen bok.”

Tillståndet för konsumentkreditgivning fick Anyfin av Finansinspektionen i början av augusti och lanseringen kommer ske under hösten. 

Har ni tagit in externt kapital?

”Många har visat intresse och varit nyfikna på vad vi vill bygga, men mer än så kan jag tyvärr inte säga i dagsläget”, säger Mikael Hussain. 

Läs mer: Bofink vill optimera ditt bolån

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera