Hoppa till innehållet

Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor

Svenskarna betalar alldeles för mycket för sina lån. Det menar tre techveteraner med bakgrund på bland annat Klarna och Izettle som nu har grundat fintechbolaget Anyfin för att hjälpa konsumenterna att minska sina räntekostnader. 

Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem.
Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem.Foto: Christoffer Skogsmo

Tidigare i år sa Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann upp sig från sina jobb på Klarna och iZettle för att grunda Anyfin. Affärsiden är att hjälpa personer med god kreditvärdighet att minska sina räntekostnader på konsumtionslån genom att omfinansiera deras ursprungliga kredit.

”Alla vi tre som har grundat det här bolaget har jobbat inom branschen med betalningar, fintech och kreditgivning länge. Man ser både vilken nytta det gör för konsumenter och vad det möjliggör, men ibland ser man också att konsumenter betalar alldeles för mycket för sina krediter”, säger Mikael Hussain, vd för Anyfin. 

Läs mer: Ny tjänst ska få släkten att finansiera ungas bostadsköp 

Tjänsten fungerar genom att kunden tar en bild på sin faktura, skickar den digitalt till Anyfin som sedan läser av den, gör en riskbedömning och ger kunden ett nytt erbjudande. Detta kan kunden sedan välja att acceptera direkt med hjälp av Bankid. 

Vad skiljer er affärsmodell från andra bolag som vill pressa räntor?

”Vi är inte en låneförmedlare och är inte beroende av bankerna vilket innebär att vi kan ha en helt annan process. I vanliga fall tar det massor med tid och pappersarbete för att flytta ett lån. Det har vi bytt ut till att bara skicka en bild på sin senaste månadsfaktura, all övrig administration sköter vi”, säger Mikael Hussain. 

Så ni tar över kundernas kredit och blir utlånare?

”Precis. Vi kommer stå under Finansinspektionens tillsyn och lånar ut pengar på egen bok.”

Tillståndet för konsumentkreditgivning fick Anyfin av Finansinspektionen i början av augusti och lanseringen kommer ske under hösten. 

Har ni tagit in externt kapital?

”Många har visat intresse och varit nyfikna på vad vi vill bygga, men mer än så kan jag tyvärr inte säga i dagsläget”, säger Mikael Hussain. 

Läs mer: Bofink vill optimera ditt bolån

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera