Annons

Klarna och Izettle-veteranernas kreditutmanare ökar – ska välta fler marknader

Anyfins grundare (från vänster) Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem.
Anyfins grundare (från vänster) Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem. Foto: Christoffer Skogsmo
Fintechbolaget Anyfin ska göra det lättare för konsumenter att sänka sina räntor när de köper varor på kredit. Bolaget växer snabbt och nu lanserar Anyfin sin app och blickar mot fler marknader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Konsumentkrediter ska bli billigare. Det tycker fintechbolaget Anyfin (NTL) som nu nått en ansökningsvolym för utlåning på 170 miljoner kronor sedan starten 2017. 

”Det har gått bra. Vi har haft en intäktstillväxt på 50 procent varje månad sedan starten och vi kan se att 90 procent av kunder är nöjda”, säger medgrundaren Mikael Hussain.

Anyfins affärsidé bygger på att erbjuda lägre krediter än de som handlarna kan erbjuda, när kunder köper varor på kredit.

Generellt sett är det hutlöst vad kreditgivare tar i betalt för detta

Sedan november förra året har Anyfins plattform funnits på webben och kunder har även kunnat få ett nytt krediterbjudande via sms, Facebook Messenger och mejl. 

Nu tar bolaget nästa steg och lanserar sin app, som ska göra det ännu enklare för kunder att pressa ner räntorna för konsumentkrediter.

”Nu tar vi tar ytterligare ett steg närmare konsumenten. Vi öppnar upp en egen kanal, så att kunden kan köra mobilen. Man kommer också se och kunna ha kontroll över sina betalningar på ett bättre sätt”, säger Mikael Hussain.

Tillsammans med Filip Polhem och Sven Perkmann grundade Mikael Hussain Anyfin i början av 2017. Samtliga har en bakgrund hos fintechjättar som Klarna (NTL) och Izettle (NTL). 

Tidigare i år tog bolaget in 47 miljoner kronor från bland andra Accel och Northzone (NTL).

Läs mer: Riskkapitaljättar går in i Klarna och Izettle-veteranernas låneutmanare 

Genom att ta ett foto på sin faktura och sedan skicka den digitalt till Anyfin görs en riskbedömning som sedan resulterar i ett nytt, för kunden billigare, erbjudande. Enligt bolaget sänker man konsumenternas kostnader med i genomsnitt 50 procent.

”Kreditgivning är svårt, men däremot vill många aktörer påvisa att det är svårare än det egentligen är och tar ut skyhöga räntor. Generellt sett är det hutlöst vad kreditgivare tar i betalt för detta. Ofta används den höga risken för att räntan ska vara skyhög, men riktigt så är inte fallet”, säger Mikael Hussain.

Trots att bolaget är ungt kommer man framåt att titta på fler marknader där kreditgivningen kan utmanas, dessutom vill Anyfin vända blicken mot fler länder än Sverige, berättar Mikael Hussain.

”Vi siktar på fortsatt expansion med att växa verksamheten i Sverige. Sedan kollar vi på möjligheten att växa snabbare och bättre. Det finns många marknader som behöver konkurrens.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer