Hoppa till innehållet

Klarna ökar intäkterna – men vinsten minskar kraftigt

Betaltjänstebolaget Klarna ökade sina intäkter med 35 procent under det första halvåret 2018. Men samtidigt minskade vinsten kraftigt – vilket enligt bolaget beror på stora investeringar.

Sebastian Siemiatkowski, vd, är en av Klarnas tre grundare.
Sebastian Siemiatkowski, vd, är en av Klarnas tre grundare.

Fintechbolaget Klarna ökade sina intäkter med 35 procent till 2,76 miljarder kronor under det första halvåret 2018. I jämförelse uppgick omsättningen till 2,05 miljarder kronor under samma period i fjol.

”Det har varit en bra start på året. Vi har lagt fokus på att växa våra volymer och arbetat mycket med butikslösningar, precis som lanseringen av Klarna-kortet”, säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan.

Läs mer: Klarna lanserar eget betalkort 

Den totala underliggande försäljningen som processades genom Klarnas plattform var 115 miljarder kronor under årets sex första månader.

”Målet är att öka kundernas tillgänglighet till Klarna, både på nätet och utanför, oavsett om de handlar hos butiker som är anslutna till oss eller inte”, säger Aoife Houlihan.

Hon uppger att Storbritannien och Tyskland är två särskilt snabbväxande marknader för Klarna.

Trots intäktsökningen noterar Klarna ett klart försämrat rörelseresultat. Det landade på 112 miljoner kronor under första halvåret 2018, en minskning på 65 procent i jämförelse med 321 Mkr samma period året innan.

Läs mer: Klarna växer kraftigt – startar hubb i Berlin 

Resultatet på sista raden, efter skatter och avskrivningar, minskade också till 69 Mkr, från 228 Mkr under 2017. 

Vinstfallet uppges reflektera en ökad investeringstakt för Klarna. Bolaget beskriver att man under de senaste sex månaderna på ett betydande sätt har ökat investeringarna i personal, system och produkter för att stärka sitt produkterbjudande och stödja framtida expansion.

”Investeringarna är långsiktiga. Det är för tidigt att dra några slutsatser kring vilka reslutat de har haft. Men vi behöver ha rätt personal på plats, med bra underliggande strukturer och system, för att vi snabbt ska kunna sätta attraktiva produkter på marknader”, säger Aoife Houlihan, talesperson på Klarna.

Läs mer: Efter klagomålen: Klarna ändrar betaltjänsterna 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera