Annons

Klarna ökar intäkterna – men vinsten minskar kraftigt

Sebastian Siemiatkowski, vd, är en av Klarnas tre grundare.
Sebastian Siemiatkowski, vd, är en av Klarnas tre grundare.
Betaltjänstebolaget Klarna ökade sina intäkter med 35 procent under det första halvåret 2018. Men samtidigt minskade vinsten kraftigt – vilket enligt bolaget beror på stora investeringar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fintechbolaget Klarna ökade sina intäkter med 35 procent till 2,76 miljarder kronor under det första halvåret 2018. I jämförelse uppgick omsättningen till 2,05 miljarder kronor under samma period i fjol.

”Det har varit en bra start på året. Vi har lagt fokus på att växa våra volymer och arbetat mycket med butikslösningar, precis som lanseringen av Klarna-kortet”, säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan.

Läs mer: Klarna lanserar eget betalkort 

Den totala underliggande försäljningen som processades genom Klarnas plattform var 115 miljarder kronor under årets sex första månader.

”Målet är att öka kundernas tillgänglighet till Klarna, både på nätet och utanför, oavsett om de handlar hos butiker som är anslutna till oss eller inte”, säger Aoife Houlihan.

Hon uppger att Storbritannien och Tyskland är två särskilt snabbväxande marknader för Klarna.

Trots intäktsökningen noterar Klarna ett klart försämrat rörelseresultat. Det landade på 112 miljoner kronor under första halvåret 2018, en minskning på 65 procent i jämförelse med 321 Mkr samma period året innan.

Läs mer: Klarna växer kraftigt – startar hubb i Berlin 

Resultatet på sista raden, efter skatter och avskrivningar, minskade också till 69 Mkr, från 228 Mkr under 2017. 

Vinstfallet uppges reflektera en ökad investeringstakt för Klarna. Bolaget beskriver att man under de senaste sex månaderna på ett betydande sätt har ökat investeringarna i personal, system och produkter för att stärka sitt produkterbjudande och stödja framtida expansion.

”Investeringarna är långsiktiga. Det är för tidigt att dra några slutsatser kring vilka reslutat de har haft. Men vi behöver ha rätt personal på plats, med bra underliggande strukturer och system, för att vi snabbt ska kunna sätta attraktiva produkter på marknader”, säger Aoife Houlihan, talesperson på Klarna.

Läs mer: Efter klagomålen: Klarna ändrar betaltjänsterna 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies