Hoppa till innehållet

Klarna om vinstfallet: ”Vi fokuserar på tillväxt”

Ökad försäljning är viktigare än lönsamhet, säger Klarna om fjolårets resultat. Bolaget är dock fåordigt om sina bankplaner.

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd, är den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd, är den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.Foto: Oskar Omne

Klarnas omsättning växte i fjol med 28 procent till 3,6 miljarder kronor. Det kunde Di Digital rapportera på måndagen.

Dock sjönk vinsten med 11 procent, från 127 miljoner kronor 2015  till 113 miljoner kronor förra året.

Anledningen är, som det ofta heter i techsektorn, att bolaget prioriterar tillväxt högre än lönsamhet. Det säger Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan i en kommentar till Di Digital.

”Vi är fokuserade på tillväxt och investeringar i framtida utveckling av vår affär”, säger hon.

Läs mer: Klarna – från sågat studentprojekt till betalfenomen 

Klarna lägger stor vikt vid sin digitala avbetalningslösning. Den gör det möjligt för någon som e-handlar att relativt fort får svar på om hen kvalificerar för en kredit för avbetalning.

Tjänsten lanserades nyligen i USA. Hur den har tagits emot vill Klarna inte uppge men fler än 3 miljoner amerikaner ska nu ha använt bolagets tjänster.

”Vi går nu in i en expansionsfas i USA med den färska lanseringen av vår digitala finansieringslösning. Detta är en relativt ny tjänst och konsumenter känner bäst till den från traditionella butiker”, säger Aoife Houlihan.

Klarnas ansökan om banktillstånd behandlas fortfarande av Finansinspektionen. Bolaget bytte nyligen namn till Klarna Bank. Men uttalandet kring bankplanerna blir fåordig.

”Vi kommenterar inte en pågående regulatorisk process, vilket detta fortfarande är”, säger Aoife Houlihan.

Läs mer: Klarna byter namn – vill bli bank 

Enligt Aoife Houlihan har Klarnas volymer och transaktioner ökat med strax under 40 procent under 2017 jämfört med fjolåret. Det är dock något lägre än under 2016. Motsvarande siffror då var 44 procent i volymer och 50 procent i transaktioner (jämfört med 2015).

”Vi är nöjda med siffrorna men strävar alltid efter att prestera bättre i allt vi gör”, säger Aoife Houlihan.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera