Klarnas omsättning växte i fjol med 28 procent till 3,6 miljarder kronor. Det kunde Di Digital rapportera på måndagen.
Dock sjönk vinsten med 11 procent, från 127 miljoner kronor 2015 till 113 miljoner kronor förra året.
Anledningen är, som det ofta heter i techsektorn, att bolaget prioriterar tillväxt högre än lönsamhet. Det säger Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan i en kommentar till Di Digital.
”Vi är fokuserade på tillväxt och investeringar i framtida utveckling av vår affär”, säger hon.
Läs mer: Klarna – från sågat studentprojekt till betalfenomen
Klarna lägger stor vikt vid sin digitala avbetalningslösning. Den gör det möjligt för någon som e-handlar att relativt fort får svar på om hen kvalificerar för en kredit för avbetalning.
Tjänsten lanserades nyligen i USA. Hur den har tagits emot vill Klarna inte uppge men fler än 3 miljoner amerikaner ska nu ha använt bolagets tjänster.
”Vi går nu in i en expansionsfas i USA med den färska lanseringen av vår digitala finansieringslösning. Detta är en relativt ny tjänst och konsumenter känner bäst till den från traditionella butiker”, säger Aoife Houlihan.
Klarnas ansökan om banktillstånd behandlas fortfarande av Finansinspektionen. Bolaget bytte nyligen namn till Klarna Bank. Men uttalandet kring bankplanerna blir fåordig.
”Vi kommenterar inte en pågående regulatorisk process, vilket detta fortfarande är”, säger Aoife Houlihan.
Läs mer: Klarna byter namn – vill bli bank
Enligt Aoife Houlihan har Klarnas volymer och transaktioner ökat med strax under 40 procent under 2017 jämfört med fjolåret. Det är dock något lägre än under 2016. Motsvarande siffror då var 44 procent i volymer och 50 procent i transaktioner (jämfört med 2015).
”Vi är nöjda med siffrorna men strävar alltid efter att prestera bättre i allt vi gör”, säger Aoife Houlihan.