Hoppa till innehållet

Klarna på väg att passera 4 miljarder i intäkter

Betalbolaget Klarna växte med 30 procent under tredje kvartalet. Vinsten rusade med 75 procent. Bland de nya kunderna finns Adidas i Tyskland.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian SIemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian SIemiatkowski.Foto: Jesper Frisk

Klarna omsatte 1,1 miljarder kronor under årets tredje kvartal, en ökning med 30 procent mot samma period 2016. Under de första nio månaderna ökade resultatet efter skatt med 75 procent till 349 miljoner kronor.

”Antalet anslutna handlare har ökat starkt samtidigt som antalet användare har höjt våra volymer. Många stora handlare har anslutit sig, framför allt i Tyskland”‚ säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan.

Adidas är en av de nya tyska kunderna som numera använder sig av Klarnas faktura- och betallösningar, berättar hon. Samtidigt har Microsoft och it-koncernen Lenovo anslutit sig i USA.

Tillväxten sker på nätet till största del. Men vi rör oss långsamt in i butiken


Klarna, som grundades 2005 och till en början ägnade sig åt fakturabetalningar, har sedan 2014 erbjudit den digitala betalningslösningen Klarna Checkout.

Läs mer: Klarnas vd: Jag säljer endast vid ”väldigt attraktivt bud” 

I våras beviljade Finansinspektionen Klarnas ansökan om banktillstånd. Bolaget har dock varit tystlåtet om planerna på att bredda sitt tjänsteutbud bortom betalningar och konsumentkrediter. Under årets tre första kvartal minskade Klarnas kreditförluster med 3 procent.

Tidigare i år investerade Visa 175 miljoner kronor i Klarna. Kortjätten skulle hjälpa Stockholmsbolaget att nå ut på fler marknader och i den fysiska handeln, uppgav Visa då.

”Tillväxten sker på nätet till största del. Men vi rör oss långsamt in i butiken”, säger Aoife Houlihan.

Hon vill inte ange något omsättningsmål för fjärde kvartalet men julhandeln borde säkra en högre försäljning än under tredje kvartalet. Det skulle i så fall innebära en årsomsättning på över 4 miljarder kronor, eller 12 procent mer än under 2016.

Tidigare i år såldes det svenska betalbolaget Bambora till franska Ingenico för 14 miljarder kronor. Danska Nets är på väg att köpas ut från Köpenhamnsbörsen för cirka 44 miljarder kronor.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski uppgav nyligen för Di att ett köpbud skulle behöva vara ”väldigt attraktivt” för att locka hans uppmärksamhet.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera