Klarna omsatte 1,1 miljarder kronor under årets tredje kvartal, en ökning med 30 procent mot samma period 2016. Under de första nio månaderna ökade resultatet efter skatt med 75 procent till 349 miljoner kronor.
”Antalet anslutna handlare har ökat starkt samtidigt som antalet användare har höjt våra volymer. Många stora handlare har anslutit sig, framför allt i Tyskland”‚ säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan.
Adidas är en av de nya tyska kunderna som numera använder sig av Klarnas faktura- och betallösningar, berättar hon. Samtidigt har Microsoft och it-koncernen Lenovo anslutit sig i USA.
Tillväxten sker på nätet till största del. Men vi rör oss långsamt in i butiken
Klarna, som grundades 2005 och till en början ägnade sig åt fakturabetalningar, har sedan 2014 erbjudit den digitala betalningslösningen Klarna Checkout.
Läs mer: Klarnas vd: Jag säljer endast vid ”väldigt attraktivt bud”
I våras beviljade Finansinspektionen Klarnas ansökan om banktillstånd. Bolaget har dock varit tystlåtet om planerna på att bredda sitt tjänsteutbud bortom betalningar och konsumentkrediter. Under årets tre första kvartal minskade Klarnas kreditförluster med 3 procent.
Tidigare i år investerade Visa 175 miljoner kronor i Klarna. Kortjätten skulle hjälpa Stockholmsbolaget att nå ut på fler marknader och i den fysiska handeln, uppgav Visa då.
”Tillväxten sker på nätet till största del. Men vi rör oss långsamt in i butiken”, säger Aoife Houlihan.
Hon vill inte ange något omsättningsmål för fjärde kvartalet men julhandeln borde säkra en högre försäljning än under tredje kvartalet. Det skulle i så fall innebära en årsomsättning på över 4 miljarder kronor, eller 12 procent mer än under 2016.
Tidigare i år såldes det svenska betalbolaget Bambora till franska Ingenico för 14 miljarder kronor. Danska Nets är på väg att köpas ut från Köpenhamnsbörsen för cirka 44 miljarder kronor.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski uppgav nyligen för Di att ett köpbud skulle behöva vara ”väldigt attraktivt” för att locka hans uppmärksamhet.