Annons

Klarna planerar global lansering av eget betalkort

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Klarnas egna betalkort har precis släppts till vanliga kunder i Sverige. Men redan nu planerar bolagets vd Sebastian Siemiatkowski en global offensiv. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan Klarna sommaren 2017 fick banklicens har bolaget arbetat med att få ut ett eget betalkort på marknaden. Anställda på Klarna och utvalda tespersoner har använt bolagets kort på prov sedan förra hösten. 

I en intervju med tidningen Forbes uppger Sebastian Siemiatkowski att runt 1000 personer i Sverige använder kortet i dag. Just nu lägger bolaget ut erbjudandet om att skaffa Klarna-kortet tilll vissa användare av bolagets app. Vilka som får erbjudandet sker slumpvis.

"Vi har precis gjort en slags betalansering i Sverige. Men vi kommer att lansera på alla marknader", säger Sebastian Siemiatkowski till Forbes.

Kortet är ett samarbete med Visa som också är en av Klarnas investerare. Tanken är att det ska gå att handla med Klarna lika enkelt online som i vanliga butiker. Ambitionen är att Klarna ska bli en global aktör inom betalningar. 

Läs mer: Klarna lanserar eget betalkort 

"När det gäller banktjänster så är det fortfarande väldigt lokalt. På lång sikt är vi övertygade om att det kommer att finnas globala banker", säger Sebastian Siemiatkowski till Forbes. 

Klarna har tidigare berättat att kortet kommer att vara kopplat till kundens bankkonto och fungera som ett vanligt betalkort men med möjlighet till fakturaköp. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies