Hoppa till innehållet

Klarna planerar global lansering av eget betalkort

Klarnas egna betalkort har precis släppts till vanliga kunder i Sverige. Men redan nu planerar bolagets vd Sebastian Siemiatkowski en global offensiv. 

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.

Sedan Klarna sommaren 2017 fick banklicens har bolaget arbetat med att få ut ett eget betalkort på marknaden. Anställda på Klarna och utvalda tespersoner har använt bolagets kort på prov sedan förra hösten. 

I en intervju med tidningen Forbes uppger Sebastian Siemiatkowski att runt 1000 personer i Sverige använder kortet i dag. Just nu lägger bolaget ut erbjudandet om att skaffa Klarna-kortet tilll vissa användare av bolagets app. Vilka som får erbjudandet sker slumpvis.

"Vi har precis gjort en slags betalansering i Sverige. Men vi kommer att lansera på alla marknader", säger Sebastian Siemiatkowski till Forbes.

Kortet är ett samarbete med Visa som också är en av Klarnas investerare. Tanken är att det ska gå att handla med Klarna lika enkelt online som i vanliga butiker. Ambitionen är att Klarna ska bli en global aktör inom betalningar. 

Läs mer: Klarna lanserar eget betalkort 

"När det gäller banktjänster så är det fortfarande väldigt lokalt. På lång sikt är vi övertygade om att det kommer att finnas globala banker", säger Sebastian Siemiatkowski till Forbes. 

Klarna har tidigare berättat att kortet kommer att vara kopplat till kundens bankkonto och fungera som ett vanligt betalkort men med möjlighet till fakturaköp. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera