Hoppa till innehållet

Klarna plockar in Swish: ”Mycket efterfrågat”

Storbankernas tjänst Swish används av mer än sju miljoner svenskar – medan Klarna hanterar drygt hälften av alla betalningar inom e-handeln. Nu börjar bolagen samarbeta – för andra gången. 

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Swish vd Anna-Lena Wretman.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Swish vd Anna-Lena Wretman.Foto: Di och TT.

Betalbolaget Klarna hanterar, enligt egen utsago, mer än hälften av alla transaktioner inom den svenska e-handeln.

Företaget tjänar bland annat pengar på att leverera en färdig kassalösning till e-handelsbutiker, 200 000 på global basis.

I kassan erbjuds flera olika betalsätt – till exempel Klarnas egna fakturor eller traditionella direktköp via kundens kort. 

Nu adderas ett helt nytt alternativ i Sverige, Swish. Betalappen har fått ett enormt genomslag sedan lanseringen 2012 och används i dag av sju miljoner svenskar eller närmare närmare 80 av den vuxna befolkningen.

”Swish har varit en av de mest efterfrågade tjänsterna från både konsumenter och e-handlare. Swish kommer att bli ett perfekt komplement till Klarnas övriga smidiga betalmetoder”, säger David Fock, produktchef på Klarna, i ett uttalande.

Det nya samarbetet innebär också att kunder kommer att kunna betala sina fakturaköp med Swish direkt i Klarnas app. 

Bolaget understryker att konsumenter som betalar med Swish fortfarande får rätt till köparskydd och förenklade returer genom Klarna, samt tillgång till sin köphistorik.

Swish har redan fått ett visst genomslag inom e-handeln, men samarbetet med Klarna borgar för ytterligare tillväxt inom sektorn. 

Totalt hanterar Swish över 1,8 miljoner betalningar varje dag.

”Att göra Swish tillgängligt när du handlar via Klarna är ett utmärkt sätt för oss att låta konsumenterna välja Swish när de vill”, säger Pär Ekroth, kund- och marknadschef på Swish.

Integrationen av Swish i Klarnas produkter kommer att vara färdig och lanseras under första delen av 2021.

Swish ägs av de sju bankerna Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna.

Redan under 2016 fanns Swish under en period integrerat i Klarnas kassalösning, innan samarbetet avslutades. Klarna valde att utveckla egna tjänster för direktöverföringar via telefon och bank-id, som dock inte fick något större genomslag.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera