Betalbolaget Klarna hanterar, enligt egen utsago, mer än hälften av alla transaktioner inom den svenska e-handeln.
Företaget tjänar bland annat pengar på att leverera en färdig kassalösning till e-handelsbutiker, 200 000 på global basis.
I kassan erbjuds flera olika betalsätt – till exempel Klarnas egna fakturor eller traditionella direktköp via kundens kort.
Nu adderas ett helt nytt alternativ i Sverige, Swish. Betalappen har fått ett enormt genomslag sedan lanseringen 2012 och används i dag av sju miljoner svenskar eller närmare närmare 80 av den vuxna befolkningen.
”Swish har varit en av de mest efterfrågade tjänsterna från både konsumenter och e-handlare. Swish kommer att bli ett perfekt komplement till Klarnas övriga smidiga betalmetoder”, säger David Fock, produktchef på Klarna, i ett uttalande.
Det nya samarbetet innebär också att kunder kommer att kunna betala sina fakturaköp med Swish direkt i Klarnas app.
Bolaget understryker att konsumenter som betalar med Swish fortfarande får rätt till köparskydd och förenklade returer genom Klarna, samt tillgång till sin köphistorik.
Swish har redan fått ett visst genomslag inom e-handeln, men samarbetet med Klarna borgar för ytterligare tillväxt inom sektorn.
Totalt hanterar Swish över 1,8 miljoner betalningar varje dag.
”Att göra Swish tillgängligt när du handlar via Klarna är ett utmärkt sätt för oss att låta konsumenterna välja Swish när de vill”, säger Pär Ekroth, kund- och marknadschef på Swish.
Integrationen av Swish i Klarnas produkter kommer att vara färdig och lanseras under första delen av 2021.
Swish ägs av de sju bankerna Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna.
Redan under 2016 fanns Swish under en period integrerat i Klarnas kassalösning, innan samarbetet avslutades. Klarna valde att utveckla egna tjänster för direktöverföringar via telefon och bank-id, som dock inte fick något större genomslag.