Hoppa till innehållet

Klarna slår tillbaka efter stämningshotet från Pablo Escobar: ”Uppriktigt trötta på det här”

Klarna har ledsnat på den över ett år långa processen med bolaget Pablo Escobar Inc, som stämt betaljätten i USA och nu tänker ta rättsprocessen till Sverige.

”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström.

Konflikten mellan Klarna och Pablo Escobar Inc går tillbaka till 2019 då betaljätten stoppade köpen av guldfärgade telefoner i bolagets webbshop.
Konflikten mellan Klarna och Pablo Escobar Inc går tillbaka till 2019 då betaljätten stoppade köpen av guldfärgade telefoner i bolagets webbshop.

Företaget som förvaltar arvet efter Medellínkartellens ledare Pablo Escobar har en vana att stämma bolag. 

På sin hemsida listas tre pågående processer, varav en är mot bolagets tidigare operative chef som anklagas för förskingring. 

En annan är riktad mot rapparna 2 Chainz och Snoop för olika grader av varumärkesintrång och den tredje mot Apple, som företaget menar har läckt personlig information om bolagets grundare, Roberto Escobar, bror till Pablo Escobar.

Men även Klarna kan läggas till skaran av bolag som tvingats till processer mot Escobar Inc. Detta efter en över ett år lång konflikt om pengar som Escobars svenske vd Olof Gustafsson menar att Klarna ska betala ut för varor som sålts i bolagets e-handel.

Klarnas checkout-lösning användes på Pablo Escobar Inc:s sajt under tre dagar i slutet av 2019, innan den svenska betaljätten avbröt samarbetet på grund av etiska skäl.

Under tiden tjänsten var aktiv såldes telefoner till ett värde av 4 miljoner kronor, pengar som Olof Gustafsson menar att Klarna fryst olovligen.

I mejl från Klarna till Olof Gustafsson, som Di tagit del av, framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut och att de därför skjutit fram slutavstämningen och utbetalningen till dess att kunderna kunnat begära pengarna tillbaka.

Escobar Inc menar att den tiden sedan länge passerat och att Klarna ska betala vad de är skyldiga.

Läs mer: Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff

Processen ledde till en stämningsansökan i USA som precis lagts ned. Anledningen var, enligt Olof Gustafsson, att Klarna AB i Sverige inte gått att delge information om stämningen och att det amerikanska dotterbolaget Klarna Inc inte velat se sig som ansvariga, eftersom avtalen mellan Escobar och Klarna tecknades i Sverige.

Klarna har hittills varit tysta kring processen, men väljer nu att svara på Olof Gustafssons påståenden.

”Vi börjar uppriktigt bli trötta på att lägga tid på det här”, säger Niklas Gillström som fortfarande inte kan gå in på det specifika fallet utan konstaterar, i generella termer, att Klarna alltid skyddar sina kunder.

”Är det så att vi upptäcker att en handlare agerar bedrägligt gentemot konsumenter så vidtar vi åtgärder direkt. Konsumenter ska kunna lita på att det är tryggt att handla med Klarna”, säger han. 

Det kan exempelvis innebära att Klarna stänger av handlaren och håller på utbetalningar för att kunna ersätta konsumenter som inte fått varan de betalat för, menar han.

”Det är förstås inget vi gör lättvindigt, utan bara om vi har väldigt starka indikationer.”

Att rättsprocessen lagts ned frivilligt i USA är inte heller en tolkning han ställer upp på.

”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner på grund av upprepade falska och motsägelsefulla påståenden. Om vi, rent hypotetiskt, skulle behöva lägga tid på att svara på det här även inom ramen för det svenska rättssystemet så får vi förstås ta den saken då. Vi kommer alltid stå upp för att konsumenter ska kunna känna sig trygga att handla online.”

Sanktioner mot advokater i federala domstolar i USA beskrivs som ”rule 11” – regel 11 – och syftar till att få bort oseriösa aktörer. I officiella domstolsdokument står enbart att läsa att processen avbrutits frivilligt av den målsägande. 

Enligt Olof Gustafsson kommer bolaget att fortsätta driva processen i Stockholm.

Läs mer: Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera