Företaget som förvaltar arvet efter Medellínkartellens ledare Pablo Escobar har en vana att stämma bolag.
På sin hemsida listas tre pågående processer, varav en är mot bolagets tidigare operative chef som anklagas för förskingring.
En annan är riktad mot rapparna 2 Chainz och Snoop för olika grader av varumärkesintrång och den tredje mot Apple, som företaget menar har läckt personlig information om bolagets grundare, Roberto Escobar, bror till Pablo Escobar.
Men även Klarna kan läggas till skaran av bolag som tvingats till processer mot Escobar Inc. Detta efter en över ett år lång konflikt om pengar som Escobars svenske vd Olof Gustafsson menar att Klarna ska betala ut för varor som sålts i bolagets e-handel.
Klarnas checkout-lösning användes på Pablo Escobar Inc:s sajt under tre dagar i slutet av 2019, innan den svenska betaljätten avbröt samarbetet på grund av etiska skäl.
Under tiden tjänsten var aktiv såldes telefoner till ett värde av 4 miljoner kronor, pengar som Olof Gustafsson menar att Klarna fryst olovligen.
I mejl från Klarna till Olof Gustafsson, som Di tagit del av, framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut och att de därför skjutit fram slutavstämningen och utbetalningen till dess att kunderna kunnat begära pengarna tillbaka.
Escobar Inc menar att den tiden sedan länge passerat och att Klarna ska betala vad de är skyldiga.
Läs mer: Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff
Processen ledde till en stämningsansökan i USA som precis lagts ned. Anledningen var, enligt Olof Gustafsson, att Klarna AB i Sverige inte gått att delge information om stämningen och att det amerikanska dotterbolaget Klarna Inc inte velat se sig som ansvariga, eftersom avtalen mellan Escobar och Klarna tecknades i Sverige.
Klarna har hittills varit tysta kring processen, men väljer nu att svara på Olof Gustafssons påståenden.
”Vi börjar uppriktigt bli trötta på att lägga tid på det här”, säger Niklas Gillström som fortfarande inte kan gå in på det specifika fallet utan konstaterar, i generella termer, att Klarna alltid skyddar sina kunder.
”Är det så att vi upptäcker att en handlare agerar bedrägligt gentemot konsumenter så vidtar vi åtgärder direkt. Konsumenter ska kunna lita på att det är tryggt att handla med Klarna”, säger han.
Det kan exempelvis innebära att Klarna stänger av handlaren och håller på utbetalningar för att kunna ersätta konsumenter som inte fått varan de betalat för, menar han.
”Det är förstås inget vi gör lättvindigt, utan bara om vi har väldigt starka indikationer.”
Att rättsprocessen lagts ned frivilligt i USA är inte heller en tolkning han ställer upp på.
”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner på grund av upprepade falska och motsägelsefulla påståenden. Om vi, rent hypotetiskt, skulle behöva lägga tid på att svara på det här även inom ramen för det svenska rättssystemet så får vi förstås ta den saken då. Vi kommer alltid stå upp för att konsumenter ska kunna känna sig trygga att handla online.”
Sanktioner mot advokater i federala domstolar i USA beskrivs som ”rule 11” – regel 11 – och syftar till att få bort oseriösa aktörer. I officiella domstolsdokument står enbart att läsa att processen avbrutits frivilligt av den målsägande.
Enligt Olof Gustafsson kommer bolaget att fortsätta driva processen i Stockholm.
Läs mer: Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”