Hoppa till innehållet

Klarna slår tillbaka efter stämningshotet från Pablo Escobar: ”Uppriktigt trötta på det här”

Klarna har ledsnat på den över ett år långa processen med bolaget Pablo Escobar Inc, som stämt betaljätten i USA och nu tänker ta rättsprocessen till Sverige.

”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström.

Konflikten mellan Klarna och Pablo Escobar Inc går tillbaka till 2019 då betaljätten stoppade köpen av guldfärgade telefoner i bolagets webbshop.
Konflikten mellan Klarna och Pablo Escobar Inc går tillbaka till 2019 då betaljätten stoppade köpen av guldfärgade telefoner i bolagets webbshop.

Företaget som förvaltar arvet efter Medellínkartellens ledare Pablo Escobar har en vana att stämma bolag. 

På sin hemsida listas tre pågående processer, varav en är mot bolagets tidigare operative chef som anklagas för förskingring. 

En annan är riktad mot rapparna 2 Chainz och Snoop för olika grader av varumärkesintrång och den tredje mot Apple, som företaget menar har läckt personlig information om bolagets grundare, Roberto Escobar, bror till Pablo Escobar.

Men även Klarna kan läggas till skaran av bolag som tvingats till processer mot Escobar Inc. Detta efter en över ett år lång konflikt om pengar som Escobars svenske vd Olof Gustafsson menar att Klarna ska betala ut för varor som sålts i bolagets e-handel.

Klarnas checkout-lösning användes på Pablo Escobar Inc:s sajt under tre dagar i slutet av 2019, innan den svenska betaljätten avbröt samarbetet på grund av etiska skäl.

Under tiden tjänsten var aktiv såldes telefoner till ett värde av 4 miljoner kronor, pengar som Olof Gustafsson menar att Klarna fryst olovligen.

I mejl från Klarna till Olof Gustafsson, som Di tagit del av, framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut och att de därför skjutit fram slutavstämningen och utbetalningen till dess att kunderna kunnat begära pengarna tillbaka.

Escobar Inc menar att den tiden sedan länge passerat och att Klarna ska betala vad de är skyldiga.

Läs mer: Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff

Processen ledde till en stämningsansökan i USA som precis lagts ned. Anledningen var, enligt Olof Gustafsson, att Klarna AB i Sverige inte gått att delge information om stämningen och att det amerikanska dotterbolaget Klarna Inc inte velat se sig som ansvariga, eftersom avtalen mellan Escobar och Klarna tecknades i Sverige.

Klarna har hittills varit tysta kring processen, men väljer nu att svara på Olof Gustafssons påståenden.

”Vi börjar uppriktigt bli trötta på att lägga tid på det här”, säger Niklas Gillström som fortfarande inte kan gå in på det specifika fallet utan konstaterar, i generella termer, att Klarna alltid skyddar sina kunder.

”Är det så att vi upptäcker att en handlare agerar bedrägligt gentemot konsumenter så vidtar vi åtgärder direkt. Konsumenter ska kunna lita på att det är tryggt att handla med Klarna”, säger han. 

Det kan exempelvis innebära att Klarna stänger av handlaren och håller på utbetalningar för att kunna ersätta konsumenter som inte fått varan de betalat för, menar han.

”Det är förstås inget vi gör lättvindigt, utan bara om vi har väldigt starka indikationer.”

Att rättsprocessen lagts ned frivilligt i USA är inte heller en tolkning han ställer upp på.

”Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner på grund av upprepade falska och motsägelsefulla påståenden. Om vi, rent hypotetiskt, skulle behöva lägga tid på att svara på det här även inom ramen för det svenska rättssystemet så får vi förstås ta den saken då. Vi kommer alltid stå upp för att konsumenter ska kunna känna sig trygga att handla online.”

Sanktioner mot advokater i federala domstolar i USA beskrivs som ”rule 11” – regel 11 – och syftar till att få bort oseriösa aktörer. I officiella domstolsdokument står enbart att läsa att processen avbrutits frivilligt av den målsägande. 

Enligt Olof Gustafsson kommer bolaget att fortsätta driva processen i Stockholm.

Läs mer: Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera