För nästan exakt ett år sedan tog den svenska betaljätten Klarna steget in på jättemarknaden USA. Nu lanserar bolaget även sin avbetalningstjänst där, meddelar man i ett pressmeddelande.
Redan i samband med lanseringen har möjligheten att handla på avbetalning via Klarna redan integrerats hos en rad aktörer inom e-handel. Dessa är BigCommerce, Shopify, Magento, Cybersource, Demandware och OpenCart.
Trots att man inte funnits länge på marknaden ser Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) förra årets USA-lansering som en framgång.
”Det är med stor marginal vår bästa lansering i ett nytt land som vi gjort hittills. Vi har över två miljoner personer som använt Klarna i USA”, sade han tidigare under veckan under ett framträdande på konferensen Sthlm Tech Fest.
En bieffekt av USA-lanseringen är att bolagets kreditförluster, kostnader för icke-betalda fakturor och bedrägerier, skjutit i höjden. Under det senaste året har de stigit från drygt 108 Mkr under första halvan av 2015 till drygt 199 Mkr under första halvan 2016.
”Man har alltid högre kreditförluster de första åren på en ny marknad tills att man har lärt sig den marknadens förutsättningar, sedan går det ner”, sa bolagets kommunikationschef Erik Engellau-Nilsson till Di Digital i samband med att Klarnas helårsresultat för 2015 blev offentligt.