Shopping med ett klick, tydliga leverensalternativ i appen, önskelistor och en överblick av din privatekonomi. Under tisdagen rullade betaljätten Klarna ut en rad nya tjänster. Ambitionen är att locka fler svenskar att samla allt mer av sina privatekonomiska utgifter hos Klarna.
"Vi ska ersätta bankernas tråkiga upplevelser med ett bättre och tydligare koncept", säger produktchefen David Fock när han tar emot pressen vid bolagets huvudkontor på Sveavägen 46 i Stockholm.
Klarna har banklicens och utfärdar sedan tidigare i år ett eget Visa-kort. Klarna-kortet kopplas till appen, som nu allt mer påminner om ett slags bankkonto 2.0.
Med hjälp av teknik från fintechbolaget Tink, och EU-direktivet PSD2 i ryggen, kan Klarnas användare enkelt samla alla sina konton på ett ställe. Man kan sedan få en överblick över sina utgifter, och hur man betalat.
Läs mer: Tinks vd: ”Om fem år finns inga personliga bankmän”
Varken kortet eller appen har några årsavgifter. Klarna tjänar istället pengar genom att bland annat:
- Ta ut avgifter för köp som inte betalas inom 14 dagar.
- Ta ut en avgift på 29 kronor per månad för den som vill ha en samlad månadsfaktura.
- Öka antalet köp, vilket leder till mer intäkter från handlarna. (I veckan har Klarna även lanserat en tjänst med förskottsbetalningar för handlare som heter Klarna Boost och kan ses som en utmanare till Izettles kredittjänst.)
Klarnas app är enkel och full av animerade ikoner som delar in köpen i kategorier som "dyra grejer", "banker och kort", och "återkommande utgifter". Bolaget jobbar just nu med att förstå inte bara hur kunderna vill handla och betala, utan även hur de vill hämta sina varor och skaffa sig en överblick.
Läs mer: Yxan går på Klarna – gör sig av med mängder av konsulter
Under tisdagen demonstrerade alltså produktchefen David Fock och hans medarbetare flera nya tjänster inom tjänsten. Andra förändringar värda att nämna:
- Appen samlar de nätbutiker man ofta handlar från i en lista och gör det enklare att shoppa med ett klick.
- Användaruppgifter fylls i automatiskt och det går att välja var, när och hur man vill få varorna levererade i appen.
- Det ska gå snabbt och enkelt att handla enskilda produkter med ett klick hos tredje part, som till exempel bloggar och andra influencer-sidor.
- Handlar man på en butik som inte samarbetar med Klarna kan man skapa ett ”virtuellt engångskort” för en specifik utgift. Formuläret fylls då i automatiskt och varan handlas med ett enkelt klick.
Hur slår ni mynt av all kunddata ni tar in?
”Vi använder den till att utveckla en rikare användareupplevelse. Vår policy är att inte sälja vidare användardata”, säger David Fock.
När ska ni bli en huvudbank, med egna lönekonton?
”Vi ser det som sannolikt att vi lanserar ett lönekonto på sikt. Men det sker först när kundnyttan med det är tillräckligt stor.”
Klarna startades 2005 av tre studenter vid Handelshögskolan i Stockholm och har idag cirka 2000 medarbetare. Bolaget finns i 14 länder, inklusive USA, Tyskland och Storbritannien.
Klarnas omsättning ökade med 27 procent under 2017 till 4,5 miljarder kronor. Transaktionsvolymen ökade med 42 procent. Nettovinsten för året steg från 113 Mkr 2016 till 346 Mkr i fjol.
Läs mer: Klarna ökar omsättningen med en miljard – tripplar vinsten
Under första halvåret 2018 hade Klarnas nya app 2 miljoner nya nedladdningar. Enligt egen uppgift har Klarna 100 000 anslutna handlare och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln.