Hoppa till innehållet

Klarna tar hjälp av Tink – vill bli ditt roliga bankkonto

Klarna lanserar en rad nya funktioner för att möjliggöra enkel shopping och ge användaren överblick över sin privatekonomi. Med teknik från Tink erbjuds kunden att samla alla utgifter från olika konton i Klarnas app.

Klarnas betalkort, samt bolagets vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas betalkort, samt bolagets vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.Foto: Pressbild, Jesper Frisk.

Shopping med ett klick, tydliga leverensalternativ i appen, önskelistor och en överblick av din privatekonomi. Under tisdagen rullade betaljätten Klarna ut en rad nya tjänster. Ambitionen är att locka fler svenskar att samla allt mer av sina privatekonomiska utgifter hos Klarna.

"Vi ska ersätta bankernas tråkiga upplevelser med ett bättre och tydligare koncept", säger produktchefen David Fock när han tar emot pressen vid bolagets huvudkontor på Sveavägen 46 i Stockholm.

Klarna har banklicens och utfärdar sedan tidigare i år ett eget Visa-kort. Klarna-kortet kopplas till appen, som nu allt mer påminner om ett slags bankkonto 2.0.

Klarnas app och produktchefen David Fock.
Klarnas app och produktchefen David Fock.Foto: Pressbild.

Med hjälp av teknik från fintechbolaget Tink, och EU-direktivet PSD2 i ryggen, kan Klarnas användare enkelt samla alla sina konton på ett ställe. Man kan sedan få en  överblick över sina utgifter, och hur man betalat. 

Läs mer: Tinks vd: ”Om fem år finns inga personliga bankmän” 

Varken kortet eller appen har några årsavgifter. Klarna tjänar istället pengar genom att bland annat:

- Ta ut avgifter för köp som inte betalas inom 14 dagar.

- Ta ut en avgift på 29 kronor per månad för den som vill ha en samlad månadsfaktura.

- Öka antalet köp, vilket leder till mer intäkter från handlarna. (I veckan har Klarna även lanserat en tjänst med förskottsbetalningar för handlare som heter Klarna Boost och kan ses som en utmanare till Izettles kredittjänst.)

Klarnas app är enkel och full av animerade ikoner som delar in köpen i kategorier som "dyra grejer", "banker och kort", och "återkommande utgifter". Bolaget jobbar just nu med att förstå inte bara hur kunderna vill handla och betala, utan även hur de vill hämta sina varor och skaffa sig en överblick.

Läs mer: Yxan går på Klarna – gör sig av med mängder av konsulter 

Under tisdagen demonstrerade alltså produktchefen David Fock och hans medarbetare flera nya tjänster inom tjänsten. Andra förändringar värda att nämna:

- Appen samlar de nätbutiker man ofta handlar från i en lista och gör det enklare att shoppa med ett klick.

- Användaruppgifter fylls i automatiskt och det går att välja var, när och hur man vill få varorna levererade i appen.

- Det ska gå snabbt och enkelt att handla enskilda produkter med ett klick hos tredje part, som till exempel bloggar och andra influencer-sidor. 

- Handlar man på en butik som inte samarbetar med Klarna kan man skapa ett ”virtuellt engångskort” för en specifik utgift. Formuläret fylls då i automatiskt och varan handlas med ett enkelt klick.

Hur slår ni mynt av all kunddata ni tar in?

”Vi använder den till att utveckla en rikare användareupplevelse. Vår policy är att inte sälja vidare användardata”, säger David Fock.

När ska ni bli en huvudbank, med egna lönekonton? 

”Vi ser det som sannolikt att vi lanserar ett lönekonto på sikt. Men det sker först när kundnyttan med det är tillräckligt stor.”

Klarna startades 2005 av tre studenter vid Handelshögskolan i Stockholm och har idag cirka 2000 medarbetare. Bolaget finns i 14 länder, inklusive USA, Tyskland och Storbritannien.

Klarnas omsättning ökade med 27 procent under 2017 till 4,5 miljarder kronor. Transaktionsvolymen ökade med 42 procent. Nettovinsten för året steg från 113 Mkr 2016 till 346 Mkr i fjol.

Läs mer: Klarna ökar omsättningen med en miljard – tripplar vinsten 

Under första halvåret 2018 hade Klarnas nya app 2 miljoner nya nedladdningar. Enligt egen uppgift har Klarna 100 000 anslutna handlare och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera