Börskandidaten Klarna tar in 460 miljoner dollar, motsvarande 4,4 miljarder kronor, i en finansieringsrunda som leds av den tidigare Spotifyägaren Dragoneer.
Även Första AP-fonden deltar i emissionen.
Sebastian har varit tydlig med att en börsnotering är en möjlighet.
Pengarna ska användas för att investera i expansion på den amerikanska marknaden. Klarna uppger att man just nu växer med sex miljoner nya kunder om året i USA.
”Det här är en avgörande tid för den konsumentinriktade banksektorn. Äntligen kommer transparens, teknik och kreativitet att tjäna kunden”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski i ett skriftligt uttalande.
Han fortsätter:
”Vi, alla 2 500 medarbetare på Klarna, står ödmjuka och hedrade, men får även kraft, genom att få spela en roll i denna förbättring.”
Investeringen sker efter en tidigare finansieringsrunda i april då Klarna tog in drygt en miljard kronor. I denna runda deltog bland annat Klarnas två övriga medgrundare, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth.
Klarna värderas nu till 5,5 miljarder dollar, eller 53 miljarder kronor, med de nya pengarna inräknade. Det är en markant ökning mot värderingen på andrahandsmarknaden, som legat strax över 30 miljarder kronor.
”Den nya värderingen innebär att Klarna är det största privatägda fintechbolaget i Europa och en av de största privatägda fintechbolagen i världen”, skriver bolaget i pressmeddelandet.
Andra investerare i jätterundan är: Commonwealth Bank of Australia, HMI Capital LLC, Merian Chrysalis Investment Company, IPGL, IVP, samt flera fonder som förvaltas av BlackRock. Klarna meddelar även att man i samband med emissionen tar klivet in i Australien och Nya Zeeland.
Klarna har nu 60 millioner kunder och jobbar med 130 000 partners. Varje dag genomförs en miljon transaktioner och omsättningen närmar sig en miljard dollar på årsbasis.
I USA samarbetar man med över 3000 handlare. Bland dem kan nämnas ASOS, Toms, Superdry, Sonos och Acne Studios. Även samarbetet med H&M ska omfatta den amerikanska marknaden senare i år.
Klarna uppger att man, vid sidan av betalningar, även hjälper dessa handlare att nå fler nya kunder, behålla existerande kunder och öka det genomsnittliga ordervärdet.
Läs mer: Klarna och H&M samarbetar i USA i år
Bolagets tjänster, som är ett alternativ till kreditkort på nätet och i butik, uppges ha gått hem hos amerikanska konsumenter. Även Klarnas nya shoppingapp uppges ha fått ett varmt mottagande i USA.
Läs mer: Klarna vänder till förlust – för första gången
Klarna redovisade en nettoförlust på 96 miljoner kronor för årets första tre månader. Olönsamma kvartal är annars ovanliga på Klarna, som grundades 2005 och har varit lönsamt på årsbasis sedan 2006. Som jämförelse redovisade bolaget en vinst på 75 Mkr för samma period 2018.
Bolagets kommunikationschef Aoife Houlihan uppger att man just nu investerar i personal, appen, skalbarheten i plattformen och marknadsföringskampanjer som den med rapstjärnan Snoop Dogg. Hon vill inte kommentera huruvida bolaget kommer gå med vinst i år.
Vad gäller en framtida börsnotering säger hon:
”Sebastian (Siemiatkowski) har varit tydlig med att en börsnotering är en möjlighet, men inga formella beslut har tagits ännu. Vårt fokus är på tillväxt.”