Hoppa till innehållet

Klarna: ”Vi är Europas största privata fintechbolag”

Klarna tar in 4,4 miljarder kronor i en finansieringsrunda som värderar bolaget till 53 miljarder kronor.
”Vi är nu Europas största privatägda fintechbolag”, skriver betalbolaget i ett pressmeddelande.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.Foto: Jesper Frisk

Börskandidaten Klarna tar in 460 miljoner dollar, motsvarande 4,4 miljarder kronor, i en finansieringsrunda som leds av den tidigare Spotifyägaren Dragoneer.

Även Första AP-fonden deltar i emissionen.

Sebastian har varit tydlig med att en börsnotering är en möjlighet.

Pengarna ska användas för att investera i expansion på den amerikanska marknaden. Klarna uppger att man just nu växer med sex miljoner nya kunder om året i USA.

”Det här är en avgörande tid för den konsumentinriktade banksektorn. Äntligen kommer transparens, teknik och kreativitet att tjäna kunden”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski i ett skriftligt uttalande.

Han fortsätter:

”Vi, alla 2 500 medarbetare på Klarna, står ödmjuka och hedrade, men får även kraft, genom att få spela en roll i denna förbättring.”

Investeringen sker efter en tidigare finansieringsrunda i april då Klarna tog in drygt en miljard kronor. I denna runda deltog bland annat Klarnas två övriga medgrundare, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth.

Klarna värderas nu till 5,5 miljarder dollar, eller 53 miljarder kronor, med de nya pengarna inräknade. Det är en markant ökning mot värderingen på andrahandsmarknaden, som legat strax över 30 miljarder kronor.

”Den nya värderingen innebär att Klarna är det största privatägda fintechbolaget i Europa och en av de största privatägda fintechbolagen i världen”, skriver bolaget i pressmeddelandet. 

Andra investerare i jätterundan är: Commonwealth Bank of Australia, HMI Capital LLC, Merian Chrysalis Investment Company, IPGL, IVP, samt flera fonder som förvaltas av BlackRock. Klarna meddelar även att man i samband med emissionen tar klivet in i Australien och Nya Zeeland. 

Klarna har nu 60 millioner kunder och jobbar med 130 000 partners. Varje dag genomförs en miljon transaktioner och omsättningen närmar sig en miljard dollar på årsbasis. 

I USA samarbetar man med över 3000 handlare. Bland dem kan nämnas ASOS, Toms, Superdry, Sonos och Acne Studios. Även samarbetet med H&M ska omfatta den amerikanska marknaden senare i år. 

Klarna uppger att man, vid sidan av betalningar, även hjälper dessa handlare att nå fler nya kunder, behålla existerande kunder och öka det genomsnittliga ordervärdet. 

Läs mer: Klarna och H&M samarbetar i USA i år 

Bolagets tjänster, som är ett alternativ till kreditkort på nätet och i butik, uppges ha gått hem hos amerikanska konsumenter. Även Klarnas nya shoppingapp uppges ha fått ett varmt mottagande i USA. 

Läs mer: Klarna vänder till förlust – för första gången 

Klarna redovisade en nettoförlust på 96 miljoner kronor för årets första tre månader. Olönsamma kvartal är annars ovanliga på Klarna, som grundades 2005 och har varit lönsamt på årsbasis sedan 2006. Som jämförelse redovisade bolaget en vinst på 75 Mkr för samma period 2018.

Bolagets kommunikationschef Aoife Houlihan uppger att man just nu investerar i personal, appen, skalbarheten i plattformen och marknadsföringskampanjer som den med rapstjärnan Snoop Dogg. Hon vill inte kommentera huruvida bolaget kommer gå med vinst i år. 

Vad gäller en framtida börsnotering säger hon: 

”Sebastian (Siemiatkowski) har varit tydlig med att en börsnotering är en möjlighet, men inga formella beslut har tagits ännu. Vårt fokus är på tillväxt.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera