Annons

Klarna vänder till förlust – för första gången

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Di/TT
Klarna gick back med 96 miljoner kronor i början av året. Det är första gången som fintechjätten rapporterar ett förlustkvartal.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fintechjätten Klarna inledde året med flera förlusttyngda månader i rad, enligt uppgift till Di Digital.

Saken bekräftas i bolagets rapport för första kvartalet, som Klarna nyligen publicerade på sin webbplats utan att meddela omvärlden.

För årets första tre månader redovisar Klarna en nettoförlust på 96 miljoner kronor. Som jämförelse redovisade bolaget en vinst på 75 Mkr för samma period 2018.

Ett olönsamt kvartal är enligt Di Digitals uppgifter ”mycket ovanligt” på Klarna, som grundades 2005 och har varit lönsamt på årsbasis sedan 2006.

Detta är första gången som Klarna redovisar ett förlustkvartal sedan man började lämna offentliga kvartalsrapporter 2017. 

Förlusterna beror till stor del på bolagets rörelsekostnader och avskrivningar, som steg med 51 procent till 1,4 miljarder kronor.

Klarnas kreditförluster – alltså intäkter som räknas som förlorade när konsumenter inte betalar sina skulder – steg med 65 procent till 297 miljoner kronor.

Betalbolaget beskriver i rapporten hur man har investerat i anställningar, nya produkter i Klarnas app och marknadsföringskampanjer. 

Under första kvartalet ingick Klarna till exempel ett reklamsamarbete med rapstjärnan Snoop Dogg.

”Investeringar i anställda, produkter, varumärkesbyggande och marknadsexpansion i linje med vår kärnfokus på tillväxt har fortsatt under kvartalet”, skriver Klarna i kvartalsrapporten.

”Vi investerar tungt i verksamheten nu, framför allt från ett produktperspektiv. Men det handlar också om att lägga pengar på interna system och tillväxt i våra olika marknader. Det är ett strategiskt beslut taget på lednings- och styrelsenivå. Det handlar om att bygga en plattform för tillväxt”, säger Aoife Houlihan, Klarnas kommunikations- och policychef.

Läs mer: ”Klarnas vd drömmer inte om börsen – han drömmer om Softbank” 

Klarna är fortfarande ett snabbt växande bolag. Intäkterna steg till 1,6 miljarder kronor under första kvartalet, en ökning med 31 procent mot samma period 2018.

Tillväxten ser dock ut att avta. För ett år sedan rapporterade bolaget 35 procent högre intäkter jämfört med föregående år. Året dessförinnan var samma siffra 20 procent.

Klarnas försök att erövra den amerikanska marknaden missade tidigt sina högt ställda mål. Di Digital har tidigare rapporterat att bolaget halverade sin personalstyrka i USA 2017.

Den kostnadstyngda amerikanska verksamheten är enligt flera källor anledningen till att Klarnas värdering stod still mellan 2015 och tidigt 2019.

Tyskland är nu Klarnas största marknad sett till betalningsvolym samtidigt som bolaget fortsätter att investera i USA.

”Vi bygger mer robusta lokala verksamheter. Vi jobbar också med ganska stora återförsäljare i dessa marknader. Och vi tittar alltid på nya marknader där vårt erbjudande passar både handlare och konsumenter”, säger Aoife Houlihan.

Vilka marknader rör det sig om?

”Jag kan inte specificera men vi tittar definitivt på nya geografiska områden.”

I april i år tog Klarna in 1 miljard kronor i kapital från sina befintliga ägare. I samband med det steg bolagsvärdet från omkring 20 miljarder kronor till 32 miljarder kronor.

Ingen utomstående part deltog dock i kapitalrundan, vilket enligt vissa innebär att Klarna inte har fått någon extern, marknadsmässig värdering på bolaget.

Så sent som under hösten 2018 köpte H&M in sig i Klarna till den tidigare, lägre värderingen.

Läs mer: Gråhandel i Klarna talar för högre värdering 

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer