Hoppa till innehållet

Klarna växer kraftigt – startar hubb i Berlin

Klarna har nyanställt fler än 200 personer i år. En stor del av rekryteringen sker i Berlin, där fintechbolaget skapar en ingenjörshubb, kan Di Digital avslöja.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto: Evelina Carborn/Jonas Eng

Klarna anställer just nu aggressivt. Sedan årsskiftet har betaljätten rekryterat över 200 personer. Antalet anställda överstiger nu 2000, en siffra som även omfattar konsulter som arbetar med bolaget.

Rekryteringen följer vd:n Sebastian Siemiatkowskis uttalade mål att anställa 1000 personer på tolv månader. Det skulle ge ett nära 60 procent större team.

”Rekryteringen sker inom verksamhetens alla områden och marknader men det kommer att ligga ett särskilt fokus på utvecklings- och produktsidan”, säger Klarnas talesperson Aoife Houlihan.

Flera källor uppger för Di Digital att en stor del av tillskotten sker i Berlin, där Klarna bygger en ingenjörshubb.

Fintechbolaget ska ha valt Berlin för ändamålet eftersom det är lättare att hitta utvecklare där än i Stockholm. Bostadssituationen är också mindre ansträngd.

Dessutom är Klarnas huvudkontor på Sveavägen fullt, enligt en av Di Digitals källor.

Läs mer: Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen” 

Klarna bekräftar att man investerar i Tyskland men också i Österrike och Schweiz.

”Vi förvärvade Billpay, med bas i Berlin, förra året. Vi har också närvaro i München och Linden och våra behov att växa inom utveckling och produkt blir bara större”, säger Aoife Houlihan.

Hon tillägger att en väsentlig del av rekryteringen också kommer att ske i Sverige.

Tyskland är Klarnas näst största marknad och stod förra året för en tredjedel av omsättningen på 4,3 miljarder kronor. Den svenska marknaden stod för 38 procent.

För ett drygt år sedan köpte Klarna det Berlin-baserade betalbolaget Billpay. I samband med förvärvet ökade antalet Klarna-anställda i Tyskland från drygt 200 till närmare 280. Vid årsskiftet hade 20 procent av bolagets nära 1400 anställda Tyskland som bas.

Läs mer: Klarnas USA-chef lämnar bolaget

Drygt 60 procent av Klarnas anställda var vid årsskiftet baserade i Sverige.

Di Digital har tidigare rapporterat att Klarnas ambitiösa USA-lansering missat försäljningsmålen. Under våren har Klarna också sjösatt en omorganisation där tiotals chefer fått lämna bolaget.

Det är sällan Klarna ”gullar med sina chefer”‚ sade en uppgiftslämnare då.

Under det senaste året har det brittiska riskkapitalbolaget Permira köpt befintliga Klarna-aktier för omkring 2 miljarder kronor. Permira har i genomsnitt fem års horisont på sina investeringar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera