Hoppa till innehållet

Klarna-veteran tar över Rebtels nya bankaffär

Telefoniappen Rebtel värvar fintechveteranen Philip Mikal. Han blir ansvarig för utvecklingen av bolagets nya bank- och betaltjänster – med en kassa på 130 miljoner kronor. 

Rebtels nya betalningschef Philip Mikal tillsammans med vd:n Magnus Larsson.
Rebtels nya betalningschef Philip Mikal tillsammans med vd:n Magnus Larsson.Foto: Jesper Frisk

Den svenska telefoniappen Rebtel har under de senaste åren utvecklat en populär tjänst där migranter världen över kan ringa till varandra och till och med få betalt för att rekrytera nya användare.

Nu följer bolaget i spåren av andra vanliga kommunikationsappar som Facebook Messenger och Truecaller genom att integrera egenutvecklade bank- och betaltjänster.

Totalt har Rebtel avsatt drygt 130 miljoner kronor för utveckling och ansvarig för det nya affärsområdet blir branschveteranen Philip Mikal, tidigare chef på betalbolaget Klarna.

”Jag har själv varit användare hos Rebtel, när jag behövde ringa hem till USA på ett billigt och enkelt sätt. Nu är målet att även förenkla människors hantering av pengar. När jag flyttade hit till Sverige var det utmanande att över huvud taget kunna öppna ett vanligt bankkonto”, säger amerikanen Philip Mikal.

Läs mer: Rebtel blir fintechbolag: "Vi kan vara prisledande på marknaden" 

I ett första skede ska Rebtel möjliggöra pengaöverföring via appen direkt till mottagarens bankkonto. Något lanseringsdatum för tjänsten är dock ännu inte bestämt.

”Det här är en funktion som våra användare har efterfrågat. I många delar i världen, till exempel i många afrikanska länder och i Indien, fungerar redan mobiltelefonen i praktiken som en digital plånbok”, säger Philip Mikal.

Redan i dag kan användarna skicka Rebtel-krediter mellan sig i appen. På Kuba kan dessa till exempel användas för att betala interneträkningen.

”Det har hittills varit väldigt framgångsrikt och en naturlig vidareutveckling av produkten är att kunna erbjuda pengaöverföringar till ett bankkonto i ett annat land. Det finns tydliga synergieffekter”, säger Philip Mikal. 

I framtiden siktar Rebtel också på att lansera ett eget digitalt betalkort, likt det brittiska startupbolaget Revolut som nyligen nådde en unicorn-värdering på en miljard dollar.

Tanken är då att kunden ska kunna ladda upp kortet via Rebtels app med pengar från det vanliga bankkontot. Sedan kan användaren välja att spendera eller ta ut pengarna utomlands, i andra valutor men till en låg avgift.

”Vi tittar på att sätta en liknande produkt på marknaden, det vill säga ett bankliknande betalkort som kan hantera många valutor. Då kan du enkelt öppna ett konto på din telefon, för att sedan arbeta eller leva var du vill i världen, och transaktionerna fungerar som magi”, säger Philip Mikal. 

Läs mer: Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel 

Rebtel omsatte 800 Mkr i fjol och det finns också planer att köpa en neo-bank för att snabba på utvecklingen.

”Våra finansiella produkter blir en komplettering till kärnaffären, det vill säga telefonsamtalen, som fungerar som en solid intäktskälla med stark tillväxt. Många andra spelare på fintechmarknaden har annars svårt att monetisera på sina nischade produkter”‚ säger Philip Mikal.

Philip Mikal har en lång cv inom fintech. Han rekryterades till Klarna 2012 från den Silicon Valley-baserade startupen Charge Smart. Dessförinnan hade han själv startat och drivit upp flera betalbolag i kiseldalen.

”Sebastian Siemiatkowski fick nys om mig, vi träffades och han övertygade mig om att det var rätt steg att flytta till Sverige. Mitt fokus hade legat då på den nordamerikanska betalmarknaden, men jag blev nyfiken på att veta mer om hur det såg ut i Europa.”

2015 axlade han vd-rollen hos den börsnoterade låneförmedlaren Trustbuddy. Men bara en månad senare upptäckte den nya ledningen allvarliga oegentligheter i bolagets utlåningssystem. De slog larm och samma höst gick Trustbuddy i konkurs. 

Sedan dess har Philip Mikal bland annat arbetat som konsult åt den svenska fintechstartupen Betalo. Men nu ska han alltså bygga upp en helt ny bankaffär från grunden igen.

Läs mer: Rebtel-grundaren Hjalmar Winbladh blir stormrik på Izettle: ”Hade hellre sett en notering”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera