Hoppa till innehållet

Klarna-veteranen ska hjälpa storbankerna tackla bolåneutmanare

Nystartade fintechbolaget Stoer vill digitalisera storbankernas bolåneprocesser och förbättra deras försvar mot utmanarna på marknaden. Nu backas bolaget av tunga finansprofiler.

Pär Isaksson, vd och grundare av fintechbolaget Stoer.
Pär Isaksson, vd och grundare av fintechbolaget Stoer.Foto: Joey Abrait

Nya startupbolag håller på att skriva om spelreglerna på bolånemarknaden, som traditionellt har dominerats av storbankerna. När aktörer som uppstickaren Enkla rubbar balansen med låga räntor och snabba processer, måste bankerna uppdatera sina rutiner, menar Pär Isaksson, grundare och vd för det nystartade fintechbolaget Stoer.

”Ett modernt kundmöte är A och O. Jag tror att det är speciellt viktigt för den yngre generationen som är 25-30 år och ska köpa sitt första bolån. Det gäller oavsett om kundmötet sker i form av självbetjäning hemma i soffan eller på ett bankkontor”, säger han.

Läs mer: Enkla utmanar storbankerna med bolåneränta på 0,95 procent 

Stoers tjänst bygger på att erbjuda bankerna en digital infrastruktur som förenklar och effektiviserar bolåneprocessen i allt från ansökningar till appar och datahantering. Tjänsten integreras i bolånegivarens egna system och Stoer har inget eget varumärke gentemot kunden.

”Vi finns med i hela kundresan, från ansökan och under alla de 50 år som bolånet sedan lever. Därtill bygger vi även compliance (efterlevnad av regler, red anm). Man skulle kunna säga att vi är lika mycket ett regtechbolag som ett fintechbolag”, säger Pär Isaksson.

Med sig i grundarteamet har han en rad branchveteraner, däribland Mats Andersson, tidigare teknikchef på Nordea och Nasdaq, Lina Williamsson, tidigare chef för compliance på Klarna och Kjell Sundquist, före detta finanschef och styrelseledamot på Payex. Själv kommer Pär Isaksson från en bakgrund som it-chef på Klarna. 

”Jag var ansvarig för infrastrukturen som Klarna lanserade i England och USA och byggde den från grunden. Det var en lärorik resa som vi har med oss i bagaget när vi jobbar med Stoer”, säger han.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas" 

Stoer gör sig redo att lansera tjänsten skarpt i höst och expandera vidare i övriga Norden under 2019. För det krävs kapital. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor i en runda som leds av Swedbanks tidigare finanschef Göran Bronner tillsammans med Lancelots vd Sverker Thufvesson, Intentias grundare Björn Algkvist och Centigos grundare Kristian Liljefors.

”Vi har en drömuppsättning med affärsänglar som kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt. Göran står för spetskompetens inom finans och Björn har en gedigen erfarenhet inom systemutveckling. Även Sverker och Kristian bidrar med råd och dåd i kommande rundor, men också i hur man bygger företag”, säger Pär Isaksson.

Kommentar: Lyckas Enkla börjar även Handelsbanken stänga kontor

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital, kommenterar uppstickarnas hot mot storbankerna.
Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital, kommenterar uppstickarnas hot mot storbankerna.Foto: Amanda Lindgren
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera