Hoppa till innehållet

Klarna-veteranens e-handelsbolag tar in 70 miljoner

E-handelsföretaget Nosto, med svenske vd:n Jim Löfgren i spetsen, tar in närmare 70 miljoner kronor för att fortsätta expandera internationellt. ”Vi har nått en punkt där skulle kunna vara lönsamma, men prioriterar tillväxt”, säger den tidigare Klarna-chefen.

Nostos vd Jim Löfgren.
Nostos vd Jim Löfgren.Foto: Press.

Den finska startupen Nosto (NTL), med svensken Jim Löfgren som vd, tar in runt 70 miljoner kronor i nytt kapital. I rundan deltar riskkapitalbolagen Tesi (NTL), Wellington Partners (NTL) och Open Ocean (NTL).

Bolaget hjälper andra e-handelsföretag att optimera sina försäljningsplattformar och leverera personliga köpupplevelser till varje kund. I dagsläget har Nosto drygt 2 500 anslutna e-handlare i över 100 länder.

”Vår patenterade teknologi, som är baserad på maskininlärning och artificiell intelligens, kan fånga upp beteendesignaler hos slutkunden. Vi analyserar dessa och hjälper e-handlaren att få ett ökat engagemang och lojalitet hos sina kunder, bättre konvertering och ofta ett högre ordervärde”, säger Jim Löfgren till Di Digital.

Enligt Nosto självt så har deras kunder ökat försäljningen med i genomsnitt 22 procent årligen, i jämförelse med branschsnittet på 14 procent. 

”Men vi har ett enormt fokus på slutkunden, det vill säga konsumenten, i vår utveckling. Ett konkret exempel är att vi kan hjälpa e-handlaren att anpassa sina annonser genom att lyfta fram de enskilda varumärken som kunden historiskt har föredragit”, säger Jim Löfgren.

I Sverige har man bland annat kunder som Apoteket, Babyshop, Gina Tricot, Odd Molly, Royal Design och Åhléns.

”Norden är vår hemmamarknad och traditionellt varit den största för Nosto. Här är vi marknadsledande och har väldigt goda och långvariga relationer med många e-handlare”, säger Jim Löfgren.

Nostos affärsmodell är att sälja en licens till e-handlaren för att använda deras teknologi. Enligt Jim Löfgren uppgick Nostos omsättning till över 100 Mkr under 2017, en ökning från runt 67 Mkr året innan.

Bolaget är inte lönsamt på sista raden, enligt Jim Löfgren, men har i princip ett positivt operationellt kassaflöde.

”Vi har nått en punkt där skulle kunna vara lönsamma, men prioriterar tillväxt. Därför väljer vi att fortsätta investera och ta in mer pengar”, säger han.

Nosto grundades 2011 av Antti Pöyhönen, Jani Luostarinen och Juha Valvanne. 

I dag har bolaget drygt 100 anställda globalt, men planerar att växa sin personalstyrka framöver på kontoren i New York, Los Angeles, London, Berlin, Paris, Stockholm och Helsingfors. 

Läs mer: Klarnas USA-chef lämnar bolaget 

Jim Löfgren var Klarnas USA-chef mellan mars 2017 och maj 2018. Betaltjänstföretaget har, enligt tidigare uppgifter till Di Digital, inte lyckats nå sina omsättningsmål i USA men säkrat kontrakt med större kunder såsom Microsoft, Lenovo och Overstock.

Han är fortsatt baserad i New York, eftersom Nosto lägger mycket resurser på den nordamerikanska marknaden.

Nostos totala kapitalanskaffning uppgår nu till drygt 225 Mkr, med de nya pengarna inräknade.

”Kapitalet ska delvis gå till att fortsätta skala upp på de marknader där vi redan ser en hög tillväxt. Nordamerika och USA är ett exempel, där vi växt med 260 procent under de senaste tre åren. Men vi ser också en väldigt positiv utveckling i Latinamerika, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen”, säger Jim Löfgren.

Hur ser konkurrensen ut?

”Inom storkundsegmentet är spelare som Adobe aktiva med sina mjukvaror. Men vi har en bra position och ofta kommer e-handlare till oss efter att ha testat billigare appar eller försökt utveckla något på egen hand. I de allra flesta fall får handlaren en väldigt fin avkastning på sin investering om de använder Nosto”, säger Jim Löfgren.

Läs mer: Viddget vill ta tillbaka mänsklig kundservice – fyller på kassan med 7 miljoner 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera