Den finska startupen Nosto (NTL), med svensken Jim Löfgren som vd, tar in runt 70 miljoner kronor i nytt kapital. I rundan deltar riskkapitalbolagen Tesi (NTL), Wellington Partners (NTL) och Open Ocean (NTL).
Bolaget hjälper andra e-handelsföretag att optimera sina försäljningsplattformar och leverera personliga köpupplevelser till varje kund. I dagsläget har Nosto drygt 2 500 anslutna e-handlare i över 100 länder.
”Vår patenterade teknologi, som är baserad på maskininlärning och artificiell intelligens, kan fånga upp beteendesignaler hos slutkunden. Vi analyserar dessa och hjälper e-handlaren att få ett ökat engagemang och lojalitet hos sina kunder, bättre konvertering och ofta ett högre ordervärde”, säger Jim Löfgren till Di Digital.
Enligt Nosto självt så har deras kunder ökat försäljningen med i genomsnitt 22 procent årligen, i jämförelse med branschsnittet på 14 procent.
”Men vi har ett enormt fokus på slutkunden, det vill säga konsumenten, i vår utveckling. Ett konkret exempel är att vi kan hjälpa e-handlaren att anpassa sina annonser genom att lyfta fram de enskilda varumärken som kunden historiskt har föredragit”, säger Jim Löfgren.
I Sverige har man bland annat kunder som Apoteket, Babyshop, Gina Tricot, Odd Molly, Royal Design och Åhléns.
”Norden är vår hemmamarknad och traditionellt varit den största för Nosto. Här är vi marknadsledande och har väldigt goda och långvariga relationer med många e-handlare”, säger Jim Löfgren.
Nostos affärsmodell är att sälja en licens till e-handlaren för att använda deras teknologi. Enligt Jim Löfgren uppgick Nostos omsättning till över 100 Mkr under 2017, en ökning från runt 67 Mkr året innan.
Bolaget är inte lönsamt på sista raden, enligt Jim Löfgren, men har i princip ett positivt operationellt kassaflöde.
”Vi har nått en punkt där skulle kunna vara lönsamma, men prioriterar tillväxt. Därför väljer vi att fortsätta investera och ta in mer pengar”, säger han.
Nosto grundades 2011 av Antti Pöyhönen, Jani Luostarinen och Juha Valvanne.
I dag har bolaget drygt 100 anställda globalt, men planerar att växa sin personalstyrka framöver på kontoren i New York, Los Angeles, London, Berlin, Paris, Stockholm och Helsingfors.
Läs mer: Klarnas USA-chef lämnar bolaget
Jim Löfgren var Klarnas USA-chef mellan mars 2017 och maj 2018. Betaltjänstföretaget har, enligt tidigare uppgifter till Di Digital, inte lyckats nå sina omsättningsmål i USA men säkrat kontrakt med större kunder såsom Microsoft, Lenovo och Overstock.
Han är fortsatt baserad i New York, eftersom Nosto lägger mycket resurser på den nordamerikanska marknaden.
Nostos totala kapitalanskaffning uppgår nu till drygt 225 Mkr, med de nya pengarna inräknade.
”Kapitalet ska delvis gå till att fortsätta skala upp på de marknader där vi redan ser en hög tillväxt. Nordamerika och USA är ett exempel, där vi växt med 260 procent under de senaste tre åren. Men vi ser också en väldigt positiv utveckling i Latinamerika, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen”, säger Jim Löfgren.
Hur ser konkurrensen ut?
”Inom storkundsegmentet är spelare som Adobe aktiva med sina mjukvaror. Men vi har en bra position och ofta kommer e-handlare till oss efter att ha testat billigare appar eller försökt utveckla något på egen hand. I de allra flesta fall får handlaren en väldigt fin avkastning på sin investering om de använder Nosto”, säger Jim Löfgren.
Läs mer: Viddget vill ta tillbaka mänsklig kundservice – fyller på kassan med 7 miljoner