Hoppa till innehållet

Klarna: "Vi kan öka vår tillväxt tillsammans med Visa"

Tisdagens stora nyhet på Money 20/20 var Visas investering i Klarna. 

”Vi ser verkligen fram emot partnerskapet”, sade Jim McCarthy, chef för innovationer och strategiska partnerskap på Visa.

Jim McCarthy från Visa och Michael Rouse från Klarna på scen under konferensen Money 20/20 i Köpenhamn.
Jim McCarthy från Visa och Michael Rouse från Klarna på scen under konferensen Money 20/20 i Köpenhamn.Foto: Fredrik Norrlid

Efter att ha gjort entré till tonerna av Jimi Hendrix ”Voodoo Child” berättade Jim McCarthy om hur Visa vill digitalisera det fysiska systemet för betalningar, få fart på e-handeln genom att göra betalningen enklare och låta Uber-chaufförer och Airbnb-hyresvärdar få tillgång till sina pengar snabbare. Därefter närmade sig Jim McCarthy nästa stora utmaning: att skapa nästa generations betalningsupplevelse. 

När McCarthy kort därefter, under sin keynote på Money 20/20 i Köpenhamn, berättade att Visa köper in sig i Klarna  gick det ett sus genom publiken. 

”Vi investerar i Klarna eftersom vi vill stärka ekosystemet runt betalningen för att göra den så friktionsfri som möjligt”, sade Jim McCarthy.

Läs mer: Visa köper in sig i Klarna – ska få fart på bankaffären 

Michael Rouse, affärschef på Klarna, tog plats på scen för att berätta om investeringen. 

”Vi konkurrerar om samma kunder, men när vi ser hur vi kan öka vår tillväxt så ser vi en stor potential i att göra det tillsammans med Visa istället för sida vid sida. Tillsammans ska vi skapa en bättre betalningsupplevelse”, sade Michael Rouse. 

”Vi är ett tolv år gammalt bolag och när man kommer till en viss punkt så inser man att det finns vissa saker som man inte är bäst på. På tillväxtresan måste man göra vissa val och här kan vi få hjälp av Visa”, sade Michael Rouse.

Tillsammans ska vi skapa en bättre betalningsupplevelse.

Investeringen i Klarna är inte Visas första investering i fintechbolag. Bland Visas övriga portföljbolag finns de amerikanska betaljättarna Stripe och Square.

”Vi har fortfarande inte hittat det bästa sättet att lösa konsumentbetalningar på”, sade Jim McCarthy som betonade vikten av att få bort friktionen i betalningsmomentet.

Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

”Vi försöker inte lösa betalningen, vi försöker lösa köpet. Ju större friktion kunden upplever desto färre försäljningsavslut får man, både i den digitala och i den fysiska handeln”, sade Michael Rouse. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera