Efter att ha gjort entré till tonerna av Jimi Hendrix ”Voodoo Child” berättade Jim McCarthy om hur Visa vill digitalisera det fysiska systemet för betalningar, få fart på e-handeln genom att göra betalningen enklare och låta Uber-chaufförer och Airbnb-hyresvärdar få tillgång till sina pengar snabbare. Därefter närmade sig Jim McCarthy nästa stora utmaning: att skapa nästa generations betalningsupplevelse.
När McCarthy kort därefter, under sin keynote på Money 20/20 i Köpenhamn, berättade att Visa köper in sig i Klarna gick det ett sus genom publiken.
”Vi investerar i Klarna eftersom vi vill stärka ekosystemet runt betalningen för att göra den så friktionsfri som möjligt”, sade Jim McCarthy.
Läs mer: Visa köper in sig i Klarna – ska få fart på bankaffären
Michael Rouse, affärschef på Klarna, tog plats på scen för att berätta om investeringen.
”Vi konkurrerar om samma kunder, men när vi ser hur vi kan öka vår tillväxt så ser vi en stor potential i att göra det tillsammans med Visa istället för sida vid sida. Tillsammans ska vi skapa en bättre betalningsupplevelse”, sade Michael Rouse.
”Vi är ett tolv år gammalt bolag och när man kommer till en viss punkt så inser man att det finns vissa saker som man inte är bäst på. På tillväxtresan måste man göra vissa val och här kan vi få hjälp av Visa”, sade Michael Rouse.
Tillsammans ska vi skapa en bättre betalningsupplevelse.
Investeringen i Klarna är inte Visas första investering i fintechbolag. Bland Visas övriga portföljbolag finns de amerikanska betaljättarna Stripe och Square.
”Vi har fortfarande inte hittat det bästa sättet att lösa konsumentbetalningar på”, sade Jim McCarthy som betonade vikten av att få bort friktionen i betalningsmomentet.
Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss"
”Vi försöker inte lösa betalningen, vi försöker lösa köpet. Ju större friktion kunden upplever desto färre försäljningsavslut får man, både i den digitala och i den fysiska handeln”, sade Michael Rouse.